nubes rotas
  • Màx: 20°
  • Mín: 18°
16°

El tren fins a Artà

El tren no arregla per si mateix cap problema de mobilitat. Només si dóna un bon servei pot assolir l'objectiu desitjable. Si no, és mer fetitxisme ecoprogre, com ho és la línia entre Manacor i Artà.

I què és un bon servei? A Mallorca tenim un exemple de tren que dóna un bon servei: el d'Inca. No és molt ràpid però com que la distància és curta, et deixa en ple centre de Palma, la freqüència de pas és relativament curta, la comoditat acceptable i el preu raonable -sempre es pot ajustar més- el resultat general és bo. És una línia eficient. Perquè estalvia molts milers de viatges per carretera. No passa igual, tanmateix, amb la de Manacor. Es torba uns 50 minuts, que, per l'escassa distància, és massa: l'ús social -en el sentit de restar moviments de vehicles privats- perd eficiència perquè el servei no és eficaç. Ho era en el segle XIX, quan les dues hores i busques que es torbava eren molt manco que les sis de la diligència. Però en el segle XXI no.

Encara més ineficiència social hauria tengut la línia de Manacor a Artà. Quasi un absurd a l'altura d'aquell AVE de nou passatger diaris de mitjana. Una línia morta. Un mer exercici de fetitxisme ecoprogre. Mai no s'hauria d'haver pensat. Però per qüestions estrictament polítiques el PSM va ser l'única aposta tramviària que es va veure amb coratge de tirar endavant, si bé, com és conegut, no la va acabar. La qüestió d'imatge política va estar per sobre de l'eficiència social. El tren fins a Alcúdia -tan discutible com el de Manacor, però molt manco que el d'Artà- no es va fer perquè el PSM es va rendir davant la delirant oposició que Unió Mallorquina li va fer. UM sempre va voler rebentar les iniciatives tramviàries del PSM, i ho aconseguí. I el PSOE, que va fer el ridícul per pretendre voler convèncer UM i va fracassar, va donar ales al PSM tot i que -la suposició és més que pertinent- possiblement ja sabia que no hi hauria doblers per fer tota la via morta d'Artà. Però era igual. A donar corda s'ha dit, qui dia passa any empeny i ja ho veurem.

I ara ja està fet. O millor dit, no està fet, però hem tudat molts de doblers en una cinquena part de les obres i en la compra d'uns vagons que no ens serveixen per a res. Naturalment ningú no vol assumir cap responsabilitat. El PSOE intenta dissimular, com en tot que fa referència als -cada vegada més evidents- desastres de gestió que ha protagonitzat els darrers anys. El PSM té la recepta màgica nacionalista que serveix, com tothom sap, per arreglar-ho tot, sigui el que sigui: que Madrid ho ha de pagar. Saps que ho és, de fàcil d'arreglar. El problema és que el Govern nacional ha dit que no ho pagarà perquè no té doblers. Quan José Blanco va anunciar retallades importants en totes les obres públiques no iniciades i fins i tot en començades, també en les tramviàries, el Govern Antich va donar tot tipus de seguretats que aquelles retallades no afectarien de cap manera a allò previst a Mallorca. Quines seguretats eren, aquelles? Evidentment qualcú va mentir.

Està bé que s'aturin les obres de l'absurd tren a Artà, un dels estrepitosos fracassos de la passada legislatura. Del qual ningú no se'n responsabilitzarà. Les culpes, como bé sabem tots, sempre són dels altres. O del pèrfid Madrid que ens mata o del sinistre PP que és un pervers monstre. La nostra esquerra sempre gestiona meravellosament bé.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Joan Miró Font, fa mes de 9 anys

Es tren d'Artà no s'ha arribat a posar en marxa com sí s'AVE de Toledo,per exemple, així que és una suposició que no hagués set més rendible que tothom anàs en cotxe. Per altra banda és cert que amb un ramal directe o quasi-directe Manacor-Palma sa cosa presenta millors perspectives. Però allò que agrada es amos són es palaus de congressos i ses autopistes

Valoració:2menosmas
Per Celleres, fa mes de 9 anys

Què fa aquest articulista dels "nacionales" escrivint en un diari que ell deu considerar "rojo-separatista"?

Valoració:-2menosmas
Per Gabellí, fa mes de 9 anys

El problema del tren són els trajectes, perquè el tren de Manacor sigui viable, ha de tenir un trajecte directe cap a Ciutat. Sense això el tren no serà cap alternativa racional. En quant a la línia Manacor-Artà s'ha de dir que va ser patètica la decisió de posar un tren incompatible amb els altres. No s'enten com es pot ser tan inepte com per duplicar costos d'explotació innecessàriament. No vull acabar aquest escrit sense manifestar el meu total suport al Tren de llevant des de Capdepera, executat d'una manera racional.

Visca el tren fet amb seny!

Valoració:21menosmas
Per Es Pla, fa mes de 9 anys

Madrid ens pren 3000 euros a cada ciutadà que no reinverteix, amb els quals podriem fer trens a voler i de qualitat, però com sempre el senyor Payeras passant-ho per alt com si fossin quimeres dels nacionalistes. És una infraestructura reclamada històricament pels municipis de Llevant, com per tots els seus representants, ja que tots els batles de la comarca la reclamen. Els diners estaven compromesos, i com he dit, no deixen de ser una mínima part dels diners que ens expolien. Però no, nosaltres hem de ser bons gestors de les engrunes, ser uns bons esclaus, acotar el cap, posar resignació i agrair als peperos la seva gran gestió que si que inclou acabar altres obres a mig fer com el Palau de Congressos perquè cobrin els veritables amos....

Valoració:40menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris