algo de nubes
  • Màx: 23°
  • Mín: 16°
16°

Transport, drets i interès públic

Cap de setmana a la 1 de TVE. Un reportatge desgrana les excel·lències de la xarxa espanyola de trens de gran velocitat (TGV), açò que per aquest sud d'Europa en diuen no sense un xovinisme carpetovetònic alta velocidad española (AVE). Diuen que són els millors del món, que empreses espanyoles estan a punt de signar importants contractes a la Xina, als EUA i a altres països. Que bo i que bé!

Tanmateix, contrastant una mica, llegim que, més enllà dels Pirineus i en plena crisi, les coses no són tan galdoses. Sunday Telegraph explica el refús al TGV Londres-Manchester-Birmingham a causa de diferents sobrecosts inassumibles. A Portugal, l'enllaç Lisboa-Madrid haurà estat víctima del pla d'austeritat desplegat pel nou primer ministre, Pedro Passos Coelho. A la Xina, després d'haver inaugurat el TGV Pequín-Xangai, la velocitat ha estat reduïda i les tarifes, revisades a la baixa, el ministre encarregat dels projectes ferroviaris ha estat cessat de les seues funcions acusat de favoritisme i les autoritats s'han inquietat per l'endeutament rècord (fins a 200.000 milions d'euros) acumulat per aquest programa, que ja ha fet 8.300 km de vies. I als Estats Units opten per ajornar o anul·lar els seus programes de velocitat ferroviària. Les dificultats pressupostàries qüestionen el futur dels TGV també a França, que acaba de commemorar el 30è aniversari de la primera línia entre París i Lió. Al cap i a la fi, una visió radicalment diferent de la que ens pintava el telediario.

Amb la boca petita, han notificat que Renfe ha hagut de tallar en sec el servei directe de la línia entre Toledo i Albacete, amb parada a Conca, perquè tenia una ocupació mitjana de només nou passatgers, amb tres viatges d'anada i tornada al dia. Amb el bitllet més barat al preu de 70 euros i un servei que costa 18.000 euros al dia, resultava òbviament una ruïna. Però aquest no és un cas únic. A Osca, on passava el mateix, en canvi, es va optar per mantenir la línia; deu ser que el secretari d'Estat del ram, Víctor Morlán, és diputat per aquella província? I Magdalena Àlvarez, quan fou ministra, va fer arribar el TAV a Màlaga (Maleni era diputada per aquesta província andalusa). En els governs del PP, els deliris de grandesa d'Aznar li feien somiar en una Espanya radial amb quilòmetre zero a la Puerta del Sol. Comprovem, doncs, que, en matèria de nacionalisme, entre el PP i el PSOE "tanto monta, monta tanto"...

Mentrestant, a Menorca duim anys i panys reclamant que el transport aeri sigui contemplat per l'Administració espanyola com a servei públic. No cal haver obtingut el doctorat en Gaia Ciència per entendre que l'avió és una autèntica primera necessitat per als insulars, sempre que no es resignin a perdre el tren de la modernitat ni a ser desposseïts dels seus mínims drets democràtics. Si cap funció ha de tenir un Estat, és la d'assegurar equitat i justícia distributiva en la defensa de l'interès públic. En aquest sentit, el ciutadà de Guadalajara, de Màlaga o d'Albacete té tot el dret d'estar ben comunicat amb Madrid i amb el món sencer. I l'Estat espanyol, amb l'acció de govern, ha de vetlar per fer efectiu aquest dret. Ara bé, potser la forma més eficient, tot i atenent el cost d'oportunitat, no sigui mitjançant un "AVE". A més a més, l'ha de garantir per igual. Als ciutadans de Canàries igual que als de Balears o als de Ceuta i Melilla, ves quines unes! Però açò precisament és el que ens neguen. Fins quan?

Mentre aquí polítics, empresaris, treballadors i poble en general no sapiguem traduir en accions eficaces els greuges a què ens sotmeten, serem súbdits i no ciutadans i ens mereixerem que ens maltractin. Tot sia dit, salvant la dignitat dels qui duen anys, dècades, mobilitzats en plataformes reivindicatives. Aprendrem mai que els drets no són res si no estam disposats a exercir-los?.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Joan Capó, fa mes de 9 anys

Amb la mà dreta tanquen la línia Toledo-Albacete i amb l'esquerra planifiquen la línia Olmedo-Ourense. Qui els entengui que els compri!
Volem un tren entre Castelló i Tarragona, vatua el món!

Valoració:1menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris