algo de nubes
  • Màx: 18°
  • Mín: 15°
15°

El cas del “News of the World”

Després d'aparèixer setmanalment durant 168 anys, la seva darrera edició s'haurà publicat aquest diumenge, dia 10 de juliol, amb una portada amb aquest escarit titular, "THANK YOU & GOODBYE". Aquest tabloide de la premsa groga britànica -que en alguna època va tenir un cert prestigi com a portaveu de l'esquerra (George Orwell el considerava la seva lectura favorita per als diumenges capvespre)- els darrers decennis havia adquirit tota una reputació escandalosa per exposar o deixar en evidència celebritats nacionals i internacionals com a drogoaddictes, obsessos sexuals o criminals a força d'infiltrar informadors en els seus àmbits o cercles privats, sense despertar sospites, per obtenir-ne evidències en imatges fotogràfiques o en vídeo o enregistraments sonors realitzats mitjançant interferències de comunicacions privades o de les mateixes forces policials. Aquest setmanari sensacionalista de gran tiratge - a mitjan segle passat va esdevenir la publicació de major venda del món-, el 1969 va esser adquirit per Rupert Murdoch i es va convertir en el tabloide estrella del seu imperi periodístic i, darrerament, en el que li proporcionava els majors rendiments.

Entre els reportatges més famosos publicats figuren els següents: la revelació de la condició transsexual d'una actriu secundària de For Your Eyes Only (1981); la fuita d'un bisbe catòlic per casar-se amb una feligresa (1996); l'afició del príncep Enric a la beguda i a les drogues (2002); les relacions d'una figura pública amb un prostitut mascle (2006); les pràctiques sadomasoquistes de Max Mosley, amb ús d'imatgeria nazi (els tribunals van atorgar 60.000 lliures per danys i perjudicis i 450.000 lliures per despeses processals (2008).

Altres reportatges que varen provocar demandes per libel contra el News of the World, amb importants conseqüències pecuniàries totes elles: Posh and Becks on the Rocks, sobre el futbolista David Beckham i la seva dona Victoria (2009); els futbolistes Wayne Rooney i Ashley Cole també reberen substancials compensacions per diferents articles que els atribuïen conductes inexactes; el 2010 un reportatge sobre Brad Pitt i Angelina Jolie; el 2011 un altre al·legant que el futbolista Artur Boruc havia estat infidel a la seva al·lota li va suposar una compensació de 70.000 lliures. Naturalment, tot aquest més aviat depriment historial posa ben en evidència la mena de periodisme practicat pel News of the World, sens dubte considerant-se a bon redós el seu equip per les connexions polítiques i econòmiques.

Però és evident que han arribat massa enfora, com ha reconegut el mateix Rupert Murdoch amb la seva dràstica decisió davant l'escàndol majúscul provocat per l'entrada d'un dels seus investigadors privats en el telèfon d'una al·lota assassinada, possiblement interferint amb la investigació de la policia i afectant i esverant molt seriosament els seus pares. L'escàndol s'ha incrementat quan s'ha sostingut que el setmanari havia entrat també en els mòbils de famílies de soldats morts en acció i encara més quan és possible que s'hagin destapat estranys casos de connivència entre la policia i alguns mitjans de comunicació, i fins i tot el primer ministre, David Cameron, s'ha sentit obligat a reconèixer uns contactes personals entre periodistes i polítics que ho haurien fet possible. "En això hi estam tots, i sí, això m'inclou a mi".

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris