muy nuboso
  • Màx: 21°
  • Mín: 14°
18°

El vi i els turistes

El món de l'enoturisme s'està movent. De cada vegada l'organització de rutes del vi, visites a cellers, tasts comentats, esdeveniments gastronòmics i altres propostes que lliguen el vi amb el territori, la cultura i l'oci estan prenent més cos pertot arreu. Ens estam començant a prendre seriosament el gran potencial d'atracció que té el món del vi, reconeixent la seva capacitat de sintetitzar tradició, cultura i paisatge d'una manera plaent i entretinguda. De fet, les rutes del vi a l'Estat espanyol s'estan consolidant dia a dia. Tira a tira esdevenen focus d'activitats i desenvolupament turístic. Ara ja inclouen 15 comunitats autònomes i 38 denominacions d'origen. És notable que no hi hagi encara en aquest club incipient de ciutats i comarques del vi cap presència balear. La feina a les nostres illes encara està per fer, tot i ser una gran regió turística i necessitar com el pa formes de diversificació i desestacionalització. Encara no ens hi hem posat de bon de veres i hem de recuperar el terreny perdut.

El model d'enoturisme que s'està imposant combina gastronomia, oci, cultura, vi i oferta turística. A tot l'estat ja hi ha 16 rutes del vi certificades i 5 en procés de certificació. Segons els darrers estudis els enoturistes són majoritàriament gent procedent de l'estat espanyol (83%) i la resta són turistes estrangers (17%). Entre aquests darrers hi destaquen els britànics i els alemanys. Els turistes que coneixen els nostres vins després poden convertir-se en consumidors en el seu país d'origen, fet de gran importància per a una exportació que necessita prendre força. La demanda del turisme enològic és molt àmplia i no es limita a experts i aficionats del món del vi. Solen fer estades curtes i els interessa la gastronomia i la coneixença de cada lloc. L'any 2010 el nombre de visitants dels cellers inclosos dins les rutes es va situar en 1.441.000. Les zones preferents de visita foren Rioja, Ribera del Duero, Jerez, Penedès i Priorat.

L'Observatori de Mercats del Vi ha estudiat el comportament del turista davant el món del vi. S'estima que la despesa total en vi feta a l'estat pels turistes procedents d'Alemanya, Regne Unit, Holanda, Bèlgica, Suïssa i els EUA és de 221 milions d'euros anuals amb un potencial de creixement de 600 milions d'euros. Deixar a un costat aquestes possibilitats seria suïcida. Hi ha molt que fer, sobretot organitzant l'oferta enoturística i fent-la accessible als visitants.

Sens dubte la cultura del vi és en ràpida expansió i de cada cop guanya nous adeptes a molts de països del món. Diuen que aquí el consum casolà de vins de taula va a la baixa, no així el consum de vins de qualitat, però el 2010 el consum de vi als EUA ha superat per primera vegada a la història el consum de cervesa. El vi està avançant perquè se l'associa a la dieta mediterrània i se'l considera un producte saludable. El vi és una expressió cultural destacable dels nostres països que té la capacitat, com a producte que és de la terra, d'obrir les portes a la coneixença de cada lloc i la seva gent. Per això l'enoturisme té potencial de creixement, reverteix de manera directa sobre l'exportació i és un element de desestacionalització ja que la seva millor temporada és a la primavera i la tardor. Mallorca i les Balears són terres de vi i de vinya, els nostres cellers de cada vegada produeixen més diversitat i més qualitat, tenim una economia basada en el turisme, hem d'aprofitar més i millor aquesta gran oportunitat.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Catalina Mir, fa mes de 9 anys

Estic d'acord que l'enoturisme és un producte emergent. Viatges Mssanella presentava precisament avui una ruta que uneix vi i gastronomia com a paquet turístic

Valoració:3menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris