algo de nubes
  • Màx: 20°
  • Mín: 15°
20°

L'avaluació de les competències

La publicació del resultat de l'avaluació de les competències bàsiques als alumnes de quart d'Educació Primària ha tornat a posar en dubte el sistema educatiu de les Illes Balears. Els nostres alumnes han estat dels que han obtingut les puntuacions més magres. Qui més qui menys vol dir-hi la seva: que si en tenen la culpa els mestres, que si la tenen els pares, que si és per la gran quantitat d'immigrants que han vengut...

Tanmateix sembla que ningú no es planteja el bessó de la qüestió, que no és altre que la prova per si mateixa, la seva importància, la seva validesa per mesurar allò que realment saben els nostres alumnes, fins i tot, diria jo, la seva necessitat.

Comencem per això darrer. És necessari realitzar aquestes proves tan costoses? El profit que se'n treu compensa la feinada que duen, la distorsió que provoca als centres educatius i la doblerada que costen? Cal pensar que per realitzar-les es va crear tot un nou organisme, l'IAQSE (Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu), que es va haver de dotar de pressupost i nomenar-ne directius i treballadors, que cobren cada mes.

Per altra banda, per a la realització de les proves es contracta personal extra, que també cobra. Això es pot dur en èpoques de balquena, però ara que hi ha crisi, compensa mantenir tota aquesta estructura, mentre redueixen el nombre de professors dels centres, amb el consegüent augment de les ràtios, i lleven recursos per al funcionament diari? No valdria més retallar per allà deçà? Els dies que duren les proves, no es pot fer classe amb normalitat. Les proves sovint s'han de fer a una hora prèviament establerta, i la seva durada no coincideix exactament amb els períodes lectius, amb la qual cosa deixa mutilades algunes classes i altres que ja no es poden ni fer. Per més inri, a la prova estatal s'elegeixen els alumnes a l'atzar, no els d'una aula concreta, la qual cosa distorsiona encara més el funcionament del centre.

Passem al tema de la seva importància i validesa. Els professors encara no hem assumit plenament això de les competències bàsiques i ja les volen avaluar. N'hi ha que consideren que les competències no són més que allò que la LOGSE anomenava capacitats. D'altres, emperò, consideren que són una altra cosa. Si els qui tenen raó són els primers, aleshores ja fa molts d'anys que treballam les competències i, per tant, no hi hauria cap problema a avaluar-les, però tampoc caldria formar-nos-hi ni haver hagut d'introduir tota una nomenclatura nova. Però si realment, com ens diuen des de l'administració, és quelcom nou que implica una nova manera d'ensenyar, que els docents hem d'aprendre abans de fer-ho servir a les nostres classes, és absurd avaluar-les ara que tot just les començam a assimilar.

El primer decret d'introducció de les competències al currículum és del desembre del 2006. Els centres que el començaren a posar en pràctica de manera sistemàtica el curs següent, que foren ben pocs, només fa tres anys que hi treballen, així que els alumnes que començaren amb aquest sistema enguany cursarien tercer de Primària, però els avaluats han estat els de quart, que no han seguit aquest sistema d'ensenyament. Per tant és ben normal que els resultats no siguin bons.

Fins i tot diria jo que és absurd fer aquestes avaluacions fins que no hi hagi un percentatge significatiu dels alumnes que hagin seguit tota la seva escolarització dins el nou marc.

Tanmateix el tema és encara més profund. Ara repar que no he començat pel començament. Què són les competències bàsiques? D'on surten? Què es pretén amb la seva implantació? El fet de convertir-les en l'eix central de tot el sistema educatiu pot ser positiu per als alumnes? Realment val la pena canviar tot allò que feim per adaptar-nos-hi? Uff! Crec que no em quedarà més remei que tornar-ne a parlar en un altre article.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per A.L.M., fa mes de 10 anys
No som professional de l'educació i per tant la meva opinió no pot valer gaire, però tenc la impressió que si abans d'haver tret tot el suc a un sistema educatiu, abans d'haver-lo assimilat bé, ja se n'implanta un altre, al nivell que sigui, la cosa mai no pot acabar de funcionar com pertoca. Més estabilitat en els sistemes, una bona preparació dels mestres i una bona organització, sembla que serien la solució per aconseguir anar endavant sense quedar a darrera.
Valoració:6menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris