algo de nubes
  • Màx: 21°
  • Mín: 15°
19°

Duplicitats

Una de les possibles conseqüències positives de la crisi econòmica podria ser la racionalització del funcionament de les administracions públiques. Així, a les nostres contrades ha agafat protagonisme el tema del Consell de Mallorca o el tema de les televisions com a exemples pràctics de situacions en què determinades estructures administratives s'haurien d'eliminar o com a mínim redefinir. No cal dir que aquest és un debat interessant i necessari. Ara crec que el debat s'ha de fer d'una manera ampla i no esbiaixada i oportunista.

Primer de tot, les duplicitats no es produeixen només dins l'estructura institucional de les Illes Balears. A un nivell més general, europeu i estatal, hi ha molt a millorar en aquesta matèria. Si el Govern central continua assumint més del 50% de la despesa pública crec que és evident que aquest és el primer àmbit on s'hauria d'actuar. L'estat de les autonomies hauria d'haver tengut un reflex en l'aprimament de l'aparell central molt més gran del que realment ha tengut. Que es mantenguin departaments ministerials sencers en qüestions que són competències autonòmiques és la primera anomalia a corregir.

I dins aquest marc altres preguntes són obligades: per què s'incideix només sobre el cost de les televisions autonòmiques i insulars i no sobre el cost de televisió espanyola? Per què no es reclama la desaparició de televisió espanyola o que torni a incorporar publicitat per abaratir costs?

En segon lloc, hi ha tot un canvi de model que s'hauria d'anar implantant. Això de l'anomenada administració única no té per què ser un desideratum inassolible. Moltíssimes competències d'execució podrien ser exercides per les administracions més pròximes evitant la generació d'òrgans i oficines perifèriques. Hi ha un canvi de mentalitat i de maneres de fer dins aquest concepte de la subsidiarietat que encara no hem assumit ni interioritzat. Tothom és molt gelós de la seva parcel·la com si allò essencial no fos l'eficiència dels serveis públics sinó la seva titularitat i control directe.

En tercer lloc, crec que aquest debat no es pot afrontar des del curt termini. A les Illes Balears vàrem aprovar un nou Estatut l'any 2007, que no havent transcorregut gairebé ni tres anys hi hagi forces polítiques que ara facin una proposta política contrària a allò que varen defensar dins la discussió estatutària em sembla molt poc seriós. Si desaparegués el Consell Insular de Mallorca, aleshores, què tendríem? un govern balear bàsicament dedicat a Mallorca, i consells a Menorca, a Eivissa i a Formentera, és això racional? No crearà disfuncions?

Al final el missatge que s'està llançant és que l'Estatut de 2007 va ser equivocat perquè era aquesta norma la que potenciava els consells insulars. Ens hem passat mitja legislatura veient en el Parlament com el principal partit de l'oposició presentava iniciatives per avançar en les transferències cap als consells i de cop i volta tot s'ha d'aturar, respon això a una convicció profunda o una operació de càlcul immediat.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Joan Capó, fa mes de 10 anys
Es pot reduir el nombre d'ajuntaments? En tenim més que altres països europeus?
Es pot reduir el nombre de regidors dels ajuntaments? En tenim més que altres països europeus?
Valoració:1menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris