cielo claro
  • Màx: 27°
  • Mín: 27°
27°

La novel.la radiofonica (1959)

En els anys de la postguerra, un quart de segle en el més sever de la Dictadura, la rádio va jugar un paper molt important per al divertiment de masses. Les emisores, a més del diari parlat, els concursos i la música oferien novel.les específiques per capítols que tenien gran acollida. Els textos d'aquestes narracions es trobaven tamb e en els quioscs de periòdics, amb el suport de llibre i amb una maquetació més o menys senzilla.

Una d'aquestes novel.les aconseguia, a finals de la dècada dels cinquanta, un èxit mai vist. Es tractava de "Ama Rosa", original de Guillermo Sautier Casaseca i Rafael Barón. Arribaria a la dotzena d'edicions i també es faria en pel.lícula, projectada, en el cas de Mallorca, en el Teatre Principal, que molts en broma, deien, que estaria inundat sense remei amb tanta llàgrima. A la segona pàgina hi ha una dedicatòria dels autors: "Amb el nostre agraiment a Doroteo Martí, que ens brindà l'idea argumental d'aquesta novel.la". I quina nove.la era aquesta? Doncs un serial "llagrimògen", dels que tan aferrissada ment arrelarien en la tradició televisiva sudamericana i que narra com la mort violenta del prestamista Nicolás Montenegro fa que les sospites es centrin en la mansió de la família De la Riva.

Amb tot i això, no és José Luis el fill menor-un egoista irresponsable, jugador i amic de brega-, qui surt detingut de la casa, sinó una dona que, voluntariament, es confessa autora del crim: Ama Rosa. Es el darrer i més humiliant sacrifici que Ama Rosa es pot imposar després de tots els que ha patit durant els vint-i-tres anys de viure dins aquell entorn familiar. En tot aquest temps ha hagut de suportar, com explica la contraportada del llibre, la dolentia de Marta, una fadrina amargada que considera els criats "essers d'una altra raça" i també s'ha d'enfrontar cada dia amb el despreci de José Luis i Ama Rosa ho ha acceptat tot per tal de poder estar al costat de Francisco Javier, el seu propi fill, qui gràcies a un dramàtic seguit de circumstàncies passa per hereu i primogènit del matrimoni De la Riva. Ama Rosa que cansada i malalta ha conservat el seu secret gelosament, es sacrifica pel seu fill, sospitós del crim..."

Una troca que es va desfent dia a dia, mentre la madona de casa va fent les seves feines i el pare de família descansa. "Un sobtat enlluernament, una violenta sacsejada...Amb tot i això, hauria d'haver sospitat la veritat des d'aquella infantesa. Unicament així s'explicava el sacrificat amor de Rosa, la seva devoció sense limitacions, el seu esperit de sacrifici...La mirà a través d'un vel de llàgrimes. Enric es disposava a aficar l'agulla en el seu braç esquerre, prim i blanc, però ella semblava no adonar -se'n. Uns segons més i el somni, potser com un preludi de mort, immobilitzaria els pàl.lids llavis que ara repetien amb apressada obsessió: Fill! El meu fill!" El patetisme estava servit. Però el patetisme era moda.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris