algo de nubes
  • Màx: 15°
  • Mín:
10°

Menteix-me

Menteix-me és el títol d'una sèrie de televisió que basa la seva trama en les habilitats -més o manco- científiques de llur protagonistes per saber quan algú els està mentint. Tot el secret rau en l'anàlisi del llenguatge gestual que acompanya les afirmacions de les persones investigades.

El líder i amo de l'empresa -per a la qual treballen tots- és el responsable d'haver sistematitzat una metodologia que permet justament conèixer els mentiders a partir d'aquesta anàlisi del llenguatge gestual, una sistemàtica que, òbviament, necessita que els examinadors gaudeixin d'algunes destreses naturals i d'altres d'apreses.

Estic per dir que es tracta d'una sèrie oportunista, atès que ja fa algun temps que s'està produint un degoteig constant de notícies que parlen de projectes de recerca en curs, aquí i allà, que tenen per objectiu automatitzar l'anàlisi del llenguatge gestual de les persones per tal que un ordinador, dotat per descomptat dels corresponents sensors, sigui capaç de destriar l'estat emocional d'una persona o d'un grup de persones: Emotional Computing (Computació Emocional) en diuen, d'aquesta disciplina emergent, i un grup del Media Lab del MIT va ser un dels pioners. Ja fa uns anys -des d'aquí mateix en parlava- vaig tenir l'oportunitat de veure en viu i en directe alguns dels seus resultats sobre l'avaluació de l'atenció dispensada per una persona o un grup a un determinat estímul, basats en l'anàlisi de les expressions facials preses per una webcam i la sudoració de les mans mesurada per mitjà d'uns guants designats a l'efecte.

S'ha de dir que -de moment- un dels principals àmbits d'aplicació d'aquestes tècniques de computació emocional seria l'elearning -és a dir, l'aprenentatge mediat per tecnologies, internet essencialment- i, més en general, tots els sistemes d'autoaprenentage.

Així, per exemple, diverses persones de la UOC, liderades per l'Eva de Lera, ja fa estona que estudien els gests emocionals vinculats a la tasca d'aprendre tal com l'han de desenvolupar els estudiants en un ambient mediat per internet, amb l'objectiu de millorar l'experiència d'aprenentatge i convertir-la en el més agradable possible; justament anomenen el projecte The Joy of Learning (l'alegria d'aprendre). Per la seva banda, no fa gaires dies que un grup d'investigadors de la Universitat de Massachusetts va anunciar que té en funcionament un prototipus de tutor virtual que és capaç de reaccionar a les diferents emocions que l'estudiant mostri a través de sensors en la cadira, en el braç, d'una webcam i del ratolí de l'ordinador.

Les postures i gests de l'aprenent, així com la transpiració i canvis en el pols, permeten al sistema detectar sensacions de frustració -o de satisfacció- i reaccionar en conseqüència. L'actual prototipus està muntat sobre un curs de problemes de geometria i els seus creadors diuen estar més que satisfets amb els resultats, els quals inclouen una millora de l'autoestima dels estudiants respecte de les seves habilitats matemàtiques.

Finalment, d'Austràlia és un altre grup que també ha fet públics els seus resultats sobre computació emocional. Aquests diuen haver pogut identificar les expressions facials de culpabilitat. El sistema també fa servir una simple webcam i un programari basat en tècniques automatitzades d'aprenentatge -Machine Learning- i pot arribar a destriar aquestes expressions de culpabilitat a partir tant de l'anàlisi frontal de la cara com de l'anàlisi lateral.

Sigui dit de passada que els responsables de comunicació d'aquest grup han anat vius i han estat suficientment hàbils com per aconseguir que la corresponent nota de premsa tingui molta difusió: l'han tramesa just una setmana abans de Nadal i amb el titular que amb el seu sistema és molt difícil -ben bé impossible- enganyar el Pare Noel, Santa Klaus, sobre la bondat feta o no pels destinataris dels corresponents regals. Cal suposar que, si el sistema és tan bo com diuen i arriba a ser adoptat pels Reis d'Orient, el consum de carbó i de raves torts augmentarà de forma considerable.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris