nubes dispersas
  • Màx: 16°
  • Mín: 10°
13°

Mobilitat urbana

Sembla que s'ha organitzat un bon guirigall amb el tema dels carrils bici de Palma. Però no tant com el que varen provocar les autopistes de Jaume Matas al seu moment. I és que el tema de la mobilitat no deixa ningú indiferent. Basta veure la polèmica que hi ha també entorn de les noves línies de tren. La d'Alcúdia ja s'ha posposada per la impossibilitat de posar-se d'acord. I el tram urbà dins Manacor tampoc no aconsegueix el consens. Des del meu punt de vista, a l'hora de dissenyar una política de mobilitat s'han de tenir en compte, sobretot, dos factors. El primer és garantir la llibertat d'elecció dels ciutadans per fer els seus desplaçaments i la segona, possibilitar que aquesta llibertat d'elecció no perjudiqui terceres persones. A Mallorca, des de fa molts d'anys, no fa la sensació que s'hagin tengut en compte aquestes dues premisses. La gran aposta ha estat la potenciació del transport privat, mentre que el transport públic, especialment el col·lectiu, era la parenta pobra: molt poc tren, poques freqüències de bus, bitllets cars...

Contràriament al que succeeix a altres indrets, a Mallorca és molt difícil optar per no tenir cotxe, i encara més si no fas feina a la mateixa població que vius. Aquesta legislatura, tant en l'àmbit insular com en el municipal de Palma, sembla que hi la intenció de capgirar la política tradicional de mobilitat. S'ha intervengut en la racionalització de les línies de bus, es treballa per obrir noves línies de tren i, a Ciutat, es vol potenciar l'ús de la bicicleta. L'obertura de carrils bici s'ha d'entendre com una mesura a favor de la llibertat d'elecció i, al mateix temps, com un intent de contribuir a la lluita contra la pol·lució i el canvi climàtic. Efectivament, fins ara, qui volia anar amb bicicleta per Palma ho tenia força complicat. La densitat de trànsit feia que circular sobre dues rodes fos un exercici ben perillós. Algú, per evitar això, envaeix les voravies, territori reservat als vianants, de tal manera que, per fugir del perill dels coxtes, ara és el mateix ciclista qui es converteix en perillós, en aquest cas, pels qui van a peu.

La solució ha estat la d'habilitar vies a posta pels ciclistes, de tal manera que ara els cotxes tendran el seu espai, els vianants el seu, però els qui van en bicicleta també en tendran un d'exclusiu. És ben normal que qui ha estat privilegiat durant molts d'anys s'aferri als seus privilegis. La història és plena de casos com aquest. Qui fins ara disposava de quasi tot l'espai per ell ho veu com quelcom natural, com un dret adquirit, i costa molt posar-se al lloc dels altres i entendre que també tenen dret a circular amb el seu vehicle. Tanmateix, crec que, a poc a poc, tots ens anirem adaptant a la nova situació. Amb el temps, molts que fins ara no n'havien tengut prou coratge circularan per Ciutat en bicicleta i deixaran el cotxe a casa seva.

Els economistes fa molt de temps que saben que l'oferta i la demanda s'estimulen mútuament. Si hom vol reduir els cotxes i vol fomentar el transport públic i les bicicletes, aleshores, ha d'oferir espais segurs per a aquests vehicles. La demanda vendrà després, amb el temps. És ben igual que el tema de les autopistes. D'ençà que Jaume Matas va allargar l'autopista del Migjorn fins a Llucmajor, la circulació ha augmentat respecte a la que hi havia abans. L'autopista ha estimulat la gent a agafar el cotxe. De la mateixa manera, els carrils bici incentivaran l'ús de la bicicleta, fet que ajudarà a tenir una ciutat menys contaminada i més sostenible.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Xisco Mas, fa mes de 11 anys
Hi ha una diferència entre els pobles de la Part Forna i Palma. Als pobles és vera que agafem el cotxe per anar a fer un café, no tant com abans, emperò a Ciutat això no passa ja que els bars no tenen el mateix ambient i n'hi ha més i més aprop. Crec que a Ciutat el cotxe no s'gafa amb tanta facilitat pels problemes d'aparcament i els que hi hem d'anar per motius laborals ens és de molta utilitat. Per altra banda e transport públic ni és barat ni és eficàç i per tant s'hauria de potenciar i millorar per fer-lo arribar a la gent. Aquesta situació dels carrils bici em recorda a l'ecotaxa, necessària emperò mal aplicada i explicada i ja sabem que va passar.
Valoració:1menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris