nubes dispersas
  • Màx: 16°
  • Mín: 11°
13°

Quan la ciutat estigui a punt

Un govern municipal del PP, encapçalat per Joan Fageda, va fer a Palma el parc de les Estacions, dissenyat per una arquitectessa estrella. Aquells doblers foren posteriorment passats pel turmix, ja que un altre govern del PP, encapçalat per Catalina Cirer, va demolir aquell parc per fer-n'hi un altre, consistent sobretot en el terrat de la intermodal, aquelles estacions tan exposades a inundacions, no per excés de la naturalesa, sinó per defecte dels executors. De tot aquest desbarat, que ha tengut un cost encara ignorat per a la ciutadania, ningú no n'ha respost: ni davant del jutge ni a les urnes. Si aquesta mateixa calamitat l'hagués organitzada l'esquerra, hauria rebut un càstig electoral de posar-s'hi la mà. La dreta d'aquest país està més atenta a una concepció del món, consistent a mantenir privilegis o avantatges, que no als fets concrets de la política.

Quan es creu amb raó per criticar l'esquerra, per corrupció, posem per cas, naturalment ho fa amb una virulència espantosa. Quan la corrupció ha fermentat en les bodegues de la dreta, tots els polítics són iguals. L'esquerra probablement és més crítica amb els seus propis governants, serva algunes restes dels principis morals i polítics de l'autocrítica, que era el seu senyal d'identitat preponderant. No obstant això, en els darrers temps el prestigi de l'autocrítica com a principi irrenunciable ha anat perdent prestigi. Per a arraconar-la sempre hi ha raons pràctiques: ara no és el moment, aquesta qüestió s'ha de debatre en el si del partit, ara el més important és projectar una imatge d'unitat... Si no ets sensible a aquestes consignes, et pot caure al damunt un invisible anatema quotidià, suau, suau, però implacable.

A tot això, la pregunta que servidor em volia fer avui és si el carril bici, de la teoria del qual em vull manifestar ferventment partidari, podria agreujar el panorama que pretén alleugerir. El projecte ha estat atacat des de punts de vista tan insubstancials com la manca de "cultura de la bicicleta" -mira per on, en un país que, si ha donat qualque cosa bona, són ciclistes- o l'increment de la inseguretat vial. En el fons, moltes crítiques d'ara neixen de la irritació que ens causen les obres -pols, renou, desconcert circulatori... Però sens dubte la ciutat en la qual encaixa un volum notable de trànsit en bicicleta és una ciutat molt més habitable i sana que la que tenim ara: sempre que, és clar, les coses es facin després de pensar-hi molt -persones capacitades per entendre un parell de coses i per avançar-se als efectes dels seus actes.

Servidor -igual que uns quants centenars de veïnats meus- hauré de variar tres dels quatre trajectes habituals per accedir amb automòbil a ca meva, i cap un d'aquests canvis no suposa estalvi de temps i de combustible: ans al contrari, hauré de voltar més i normalment em veuré estret en un embús que fins ara podia eludir. Si s'agreuja el col·lapse circulatori habitual i se'n creen de nous, tot i comptant que els ciclistes no agafaran el cotxe, algú haurà de respondre pel que seria interpretat com un retrocés en l'habitabilitat urbana. Aleshores, hauríem de tornar a rere, com en el parc de les Estacions? Voldria que es tractàs de temors sense fonament, perquè la idea d'avançar cap a un nou model és molt atractiva i pot donar una mica d'aire a una ciutat asfixiada per un urbanisme salvatge i una idea atrofiada de progrés.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Rafel, fa mes de 11 anys
Crec jo també com reflexa l'article que la ciutat precisa d'aquests canvis que sempre son d'entrada traumàtics. De totes formes sempre que s'han fet coses han quedat a mitges per no complementarse amb el que pertoca. Després de que les obres s'hagin acabat i tot estigui enllestit, la gent oblidarà els renous, la pols, i totes les molesties d'ara. Peró si que s'ha de reglamentar com toca l'ús del carril bici i s'ha d'acabar el que les bicicletes vagin per on se vulla, s'han de respectar les senyals, els semàfors i tot el que respecten els cotxes. Així com l'obligació del casc i tot el que faci falta. Sino seguirà sent un desgavell.
Valoració:9menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris