cielo claro
  • Màx: 25°
  • Mín: 24°
26°

Anar a peu o en bicicleta per Palma

Una ciutat amb els carrers esbudellats, amb molta de pols i un renou insuportable, inevitablement concitarà les crítiques més malhumorades, però de vegades, també, les més injustes. Res del que ara ens agrada dels pobles o les ciutats -passeigs, places, bulevards, museus, teatres, hospitals, etc.- no s'ha fet sense pols i renou. Sembla una fatalitat que aquests dos genets de l'apocalipsi en minúscules sempre durin més del que s'ha planejat i causin moltes més molèsties de les necessàries.

Potser una mica és el que passa a Palma, on alguns trams de carril bici -se suposa- semblen com a aturats. Tot és susceptible de millorar, però també d'empitjorar, de manera que procurem passar el tràngol amb una certa discreció i, quan tot ja s'hagi inaugurat i estigui en funcionament, veurem si s'ho pagava o no, passar tantes penalitats.

La idea d'una ciutat de Palma embicicletada és, al meu parer, magnífica. Encaixa en un projecte de ciutat en el qual sembla que la majoria de persones ens hem de trobar millor, i és un projecte que només es pot emprendre des d'un govern coratjós. Aquesta ciutat, en la qual la gent que pugui fer-ho es traslladarà en bicileta, ha de ser més neta, més silenciosa, etc. i ha de recuperar la seva condició de passejable.

Les ciutats acovardides han anat escatimant les voravies, condemnant-les en favor dels cotxes, i han deixat uns passadissos rònecs, pels quals és impensable que dues persones puguin avançar tranquil·lament i mantenint una conversa. De tres, ja ni en parlarem. De vegades, fins i tot una sola persona es troba amb dificultats, es veu estreta entre un pal de farola, una soca d'arbre i una bústia de correu o una baluerna de funció indefinida. Palma no s'ha escapat a aquesta norma general. Ramon Aguiló va prioritzar les voravies i la peatonalització de la ciutat, però després s'imposà la idea d'un centre ostentosament ornamentat i senyorialment transitable, d'esquena a un eixample cada vegada més asfixiat i suburbialitzat.

No podem estar segurs que la passejabilitat de Palma es contempli en el projecte d'una ciutat que treballa tant per als ciclistes. En alguns trams el carril bici s'ha fet a costa d'espais destinats abans als peatons (passeig Mallorca, per exemple) i en altres hem vist com la voravia cedia terreny al trànsit (per exemple, al carrer de Blanquerna). I servidor no sé si la prioritat hauria de ser anar a peu, que és molt més antic que anar en bicicleta. Sembla que no s'ha establert l'ordre adequat en les obres per a la humanització d'aquesta cosa vulgar i hostil que és la Palma de les barriades.

Sempre hi haurà més gent anant a peu que no en bicicleta. Aquest govern municipal, que ha tengut el coratge d'implantar quilòmetres de carril bici, no ha gosat emprendre reformes als eixamples que els converteixin en llocs on dues persones puguin anar a peu, mentre parlen del bé i del mal, sense haver d'interrompre la conversa cada tres metres -en el cas que càpiguen a la voravia. Per ventura no se li ha acudit -i seria pitjor.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Tracció animal sempre, fa mes de 10 anys
Totalment d'acord que s'ha de protegir el qui va a peu, però hem d'entendre que els que anam a peu i els que anam en bicicleta som de la mateixa pasta. L'anar a peu, com dieu, és tan vell com la humanitat. I no calen més justificacions. La bicicleta és l'alternativa per a trajectes més llargs i/o que necessitam fer amb menys temps, i això sí que s'ha de potenciar com a alternativa al cotxe omnipotent. Una mica de paciència, que ja veurem com la bicicleta i el peó conviuen com a bons germans.
Valoració:5menosmas
Per Independetzia, fa mes de 10 anys
De mal aducats n'hi ha per tot de ciclistes peatons o conductors de vehicles, crec que la majoria de ciclistes no som així.També hi ha molts de peatons que caminen per dins el carril bici. El ciclisme s'ha de potenciar no intentar criminaltzar.
Valoració:5menosmas
Per Més vell que anar a peu, fa mes de 10 anys
El diari va mostrar com peatons envaïen el carril bici. Per què no mostren quantes bicicletes envaeixen el lloc dels peatons? Gairebé tomen les persones majors i si els dius res, et diuen: "nos hemos quedado con tu cara".
Valoració:5menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris