algo de nubes
  • Màx: 20°
  • Mín: 18°
17°

El Villa de Sóller (1903)

Fou construït a les drassanes de la ciutat alemanya de Kiel. Es tractava d'un vapor per a passatge i càrrega que amidava quasi cinquanta metres d'eslora per quelcom més de set de mànega i quatre de puntal. Desplaçava prop de quatre-centes cinquanta tones brutes equivalents a unes cent noranta de càrrega. Quatre mesos després de la seva construcció passava a mans dels propietaris, la societat Marítima Sollerense, amb adreça social a Sóller.

El senyal distintiu que se li assignava era JVCN per Reial Ordre del 22 de juliol del 1907. Era nomenat capità de la nau Domingo Picornell i Amengual, habilitat per a navegar amb la Patent número 91 que emetia la Comandància de Mallorca, l'estiu d'aquell mateix any. El vaixell comptava amb una tripulació de devers setze persones, el capità, el segon oficial, el pilot, el contramestre, el cuiner, dos maquinistes, tres fogoners, dos cambrers i cinc mariners. D'aquests només tres eren sollerics, Bartomeu Frontera Colom, Francesc Jofre Garau i Damià Oliver Busquets.

Conta l'historiador Joan Pou Muntaner que "al començament de l'any 1903 havia estat constituïda la naviliera Marítima Sollerense amb un capital de 500.000 pessetes i fou propòsit dels seus directius establir un sistema regular de comunicacions marítimes des de Sóller als ports del sud de França, ja que era molt elevat el nombre de sollerics establerts en aquella nació". Entre el 10 d'agost de 1907 i el 19 de desembre de 1908 el Villa de Sóller realitzà cinquanta viatges i la ruta habitual cobria el trajecte Sóller-Cette i retorn, sempre, tant a l'anada com a la tornada, fent escala a Barcelona. És curiosa la referència sobre alguns passatgers especials que hagué de transportar, com el cas del dement Martín Echevarria, que recolliren a Cette i dugueren a Barcelona per tal d'entregar-lo al Govern Civil de la capital catalana.

El mateix succeí amb altres dos individus reclamats per l'Autoritat i que havien nom Luis Bambardo i Andrés Nuevo. Cap al 1911, el Villa de Sóller cobria interinament els serveis des de Ciutadella de Menorca a Alcúdia i Palma. Després del març del 1912 tornava als seus habituals viatges des de Sóller als ports del sud de França. Tanmateix, el negoci no era rendible i liquidada, amb greu dèficit, la naviliera sollerica, el vapor era posat a la venda i adquirit per la companyia catalana Fills de Josep Tayà. Això succeïa el setembre del 1917.

Navegava per aquesta empresa, en plena Primera Guerra Mundial, quan la matinada del quinze de març del 1918, trobant-se prop de les illes franceses Hyères, en ruta de Gènova a Barcelona amb un carregament de cànem, fou torpedejat per un submarí alemany i s'enfonsà en molt pocs minuts. El capità d'aleshores, anomenat Revuelta, pogué posar una barca a l'aigua i salvar tota la tripulació, puix que no eren lluny de la costa.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris