algo de nubes
  • Màx: 17°
  • Mín: 10°
17°

Grafits històrics

Cal insistir-hi: un llibre, la materialitat física d'un llibre, l'objecte llibre, pot esser una obra d'art, a més d'una font d'informació. Avui em sent obligat a provar de comentar-ne un que ho és especialment, per la qualitat de les seves fotografies i pel caràcter artístic dels grafits murals històrics presentats al lector, que representen diferents tipus de vaixells del passat. Es tracta de Els vaixells de pedra. L'arquitectura nàutica balear a través dels grafits murals (segles XIV - XVIII), d'Elvira González Gozalo i Bernat Oliver Font, amb la col·laboració de Xavier Pastor Quijada i Miquel Seguí Aznar, publicat el 2006 per la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia, amb un admirable conjunt de fotografies a tot color de Gaspar Monroig.

Elvira González Gozalo, doctora en història de l'art i experta en gliptografia, que va dedicar la seva tesi doctoral al tema, ha establert un corpus de cent seixanta-cinc grafits de vaixells, trobats o identificats la major part per ella mateixa, al llarg de més de vint anys de recerques als murs dels nostres edificis històrics més representatius, de Mallorca i Menorca, i que també ha inventariat i estudiat els d'Eivissa i Formentera localitzats per investigadors locals. Esdevinguda doncs la nostra millor especialista en la matèria, en la introducció del volum ha volgut fer-nos veure que l'objecte de les seves investigacions i dels seus estudis <<és un dels testimonis més interessants però paradoxalment menys estudiat del món de les creacions gràfiques>>. També ens ha fet notar que <<és un testimoni que passa molt sovint invisible a l'ull i el temps i l'alteració de les superfícies de la pedra maresa, pròpies de les nostres illes, acaben degradant les incisions i apagant els pigments>>. Entre aquests pigments, ens informa que predominen totalment la mangra, elaborada en base de polvoritzar ferro oxidat i mesclar-lo amb aigua, tot donant el seu característic color vermellós obscur, i el negre del carbó vegetal utilitzat tant en sec com en humit.

La contribució del també historiador Bernat Oliver a l'estudi s'ha degut a la seva afecció a la temàtica nàutica i a la seva experiència en la matèria, afecció i experiència que han resultat decisives per a la identificació dels tipus d'embarcacions representats (els vaixells rodons més antics -coques i carraques, les galeres, els galions, els xabecs, les fragates i les embarcacions menors), en base a la forma dels bucs de les embarcacions, el sistema de govern, els rems, l'arboradura i l'aparell, etc. Però sens dubte són les imatges en color i amb gran format, moltes a doble plana, les que criden més l'atenció del lector llec. Donar a conèixer o mostrar les imatges formades per meres incisions sobre pedra maresa, varis segles després de la seva realització, localitzades sovint en espais sense gaire llum natural, ha d'haver estat una tasca fotogràfica de dificultat considerable.

En el capítol dedicat als mestres d'aixa que confeccionaven aquestes embarcacions i que, a despit de les dificultats, continuen encara practicant el seu ofici centenari, destaquen tant l'ample mostrari de les eines (de tall, de subjecció, de llavorar, de buidar, de perforació i de calafat) com l'interessant glossari nàutic aplegat. El llibre aporta també la bibliografia consultada i acaba amb el catàleg molt detallat de tots els 165 grafits estudiats, localitzats al Palau de l'Almudaina, Torre de l'Homenatge del Castell de Bellver, Sa Llotja, el Consolat del Mar, la Seu, l'església de la Santa Creu, l'església de Sant Francesc, Can Weyler, la Torre de Santa Ponsa, la Torre de Canyamel, el Castell de Santueri, la Torre dels Enagistes de Manacor, la Seu de Menorca, el Palau de Torresaura de Ciutadella, distints monuments d'Eivissa i Formentera, etc., etc.

Amb la circumstància que alguns d'aquests grafits inventariats ja han esdevingut pràcticament invisibles per l'efecte destructor del temps sobre uns materials no gaire consistents. Tot plegat Els vaixells de pedra suposa o comporta una interessant calada o incursió en el nostre passat mediterrani que, a la vegada, ens proporciona un vertader plaer estètic. Definitivament, un llibre que fa goig tenir-lo entre les mans.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris