nubes rotas
  • Màx: 17°
  • Mín: 16°
17°

Inca-Manacor

Se'ns ha anunciat la pretensió per part de la majoria política actual de suprimir del Pla de Carreteres la previsió d'una autopista que uneixi Inca amb Manacor. Segurament la previsió d'aquesta autopista ha estat una de les propostes d'infraestructura viària que més oposició va tenir en el seu moment i la necessitat de la qual era més inexplicable. Era evident que el desdoblament de la carretera actual de Palma a la capital del Llevant feia que la polèmica autopista no servís per unir les dues principals ciutats de Mallorca, perquè aquesta necessitat ja quedava absorbida pel desdoblament. I si no l'havíem de menester per unir Palma amb Manacor per què la volíem? Segurament no se sap molt bé. Es pot argumentar que els grans eixos de comunicació viària de Mallorca tenen el seu origen a Palma i van cap a Andratx, cap a Alcúdia i cap a Manacor, però que no hi ha un gran eix de comunicació transversal, o est-oest per dir-ho d'alguna manera, un eix que lligui Tramuntana, Raiguer, Pla i Llevant. Aquest argument, però, només és parcialment vera. La realitat és que el nostre sistema econòmic i les seves corresponents infraestructures i equipaments responen a un model on Palma té un enorme protagonisme. A Palma hi ha l'aeroport, hi ha el port de mercaderies més important amb molta diferència, hi ha la universitat, hi ha els grans polígons, hi ha les seus de la majoria d'empreses i de les administracions públiques, etc. I això no variarà en un futur previsible. Certament que una de les apostes territorials que s'ha de fer és intentar compensar una mica aquesta macrocefàlia de Palma. Que es potenciïn Inca i Manacor com a ciutats que puguin absorbir serveis que facin innecessari anar a Palma, no vol dir que la situació pugui canviar radicalment. En definitiva, els contactes i els intercanvis Tramuntana-Llevant difícilment agafaran un gran volum, ni seran un gran eix d'utilització per als turistes, que en la seva majoria arriben a Palma i van cap a la costa; i si no té un gran volum no ha de menester una gran infraestructura: en tenim ben bé prou amb les carreteres existents, si es vol millorades. Evidentment, aquesta és una lectura més o manco lògica de la qüestió. Hi ha, però, una lectura diguem més política. La present legislatura ha estat la primera en què s'han fet passes cap endarrere en la protecció del territori. Fins ara, la metodologia era avançar, per uns pocs per altres molt, però en tot cas les passes que es feien no tenien marxa endarrere. I a més s'havia creat la sensació que la societat balear tenia una més gran sensibilitat cap al respecte al medi ambient que en altres contrades. Es deia que l'ecologisme era un element que havia penetrat en els programes polítics de tots els partits amb més o manco força. El PP va tenir els seus problemes, perquè alguns dels seus se varen emprenyar amb mesures que consideraven massa proteccionistes com les Directrius d'Ordenació Territorial. Doncs bé, aquesta consolidació de les passes i aquest ecologisme difús, aquesta legislatura va quedar, com a mínim, en quarantena. La retirada de l'autopista Inca-Manacor des d'una determinada interpretació política pot significar que aquest component ha superat la quarantena amb vida. Que les agressions territorials són importants per l'electorat. Fixem-nos que això que aquí ens pot sembla obvi, a València per exemple no passa. A València el consum immobiliari no sembla mobilitzar un gruix prou nombrós de l'electorat.

En canvi, som de l'opinió que a les Balears això és diferent. Aquí el model urbanístic té la seva rellevància, probablement això es combinava amb una reclamació de bona part de la societat que es solucionassin els grans problemes de comunicació que amb més o manco encert quedaran resolts abans de les eleccions. També és possible que aquesta retirada també tengui, com a justificació, algun element pressupostari afegit. Sigui com sigui, crec que ens podem congratular d'una decisió que alguns pensam que era una amenaça que convenia llevar d'enmig.

Josep Melià Ques, missèr

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris