cielo claro
  • Màx: 23°
  • Mín: 23°
23°

Lleis a mida, a la carta o al dictat

mb les interpretacions que fan les institucions de les lleis és allà on s'hi veuen les intencions. No cal recordar que quasi tota la legislació sobre normalització lingüística és de fa anys i no hi ha color entre les actuacions i iniciatives que emparades en aquesta llei han fet els governs de diferents sensibilitats. Basta veure com es removien els defensors del monolingüisme castellà i com ara callen com a putes. De fet, el mateix passa en gairebé tots els àmbits i no és una actuació exclusiva del poder executiu. Una de les proves més evidents de com les interpretacions destil·len les autèntiques intencions la teniu en la sentència deTribunal Superior respecte al cas Mapau i la diametral diferència entre la interpretació de la llei que feren uns i altres magistrats. Però quan s'ajunten interpretacions partidàries amb lleis fetes a mida el resultat encara és més previsible. Això succeeix amb la moguda al voltant del sucós negoci d'ampliació del port esportiu de s'Estanyol. Han passat molts d'anys des que els tribunals consideraren no ajustada a dret la concessió que el govern del PP va fer als promotors de negocis privats en l'espai públic el 1993. En aquest temps, tant la Unió Europea com les nostres institucions han dictat noves directrius de protecció ambiental d'obligat compliment que afecten el projecte. Si la zona terrestre afectada s'inclou en un ANEI, màxima figura de protecció que creà la LEN del 1991, l'àrea marina és de ple en la Reserva Marina de Cabrera, declarada pel nostre govern el 2003, i protegida per les normatives europees LIC (Lloc d'interès comunitari) i ZEPA (Zona d'especial protecció d'aus). Si això no bastàs per posar els pèls de punta, el programa Life Posidònia, patrocinat al 50% per la CAIB i la UE, inclou l'àmplia zona de posidònia que les programades construccions directament esclafen. Per tant, rescabalar l'antic projecte i afegir-li el preceptiu estudi d'impacte ambiental, que el tribunal dictaminà que no s'havia fet, és tornar 12 endarrere el que haguem pogut avançar en conquestes mediambientals.

Però no acaba aquí la història de cobdícia còmplice entre promotors i polítics. La Llei de Ports aprovada enguany obliga a nous estudis i a l'informe dels consells insulars quan l'ampliació supera el 30% dels amarraments existents. Com que el projecte preveu incrementar fins a 638 els 285 existents i no es pot córrer el risc de no fer-se (trontollaria tot el muntatge de 4.000 places residencials en dues noves urbanitzacions i l'autopista en construcció que ho fa tot viable), la nova llei té la disposició ad hoc que considera aquesta ampliació com «en tràmit» des del 93. Quins collons s'ha de tenir per fer una cosa així, però més grossos els tenim tots els que ho consentim amb el silenci còmplice. Sort que eGOB s'ha posat a fer-hi feina i la diputada verda, Margalida Rosselló, s'ha preocupada d'informar els Verds del Parlament Europeu i que aquests denunciïn l'estafa a la normativa europea. Un altre dia parlarem dels tècnics convenients, dels que són contractats perquè se saben menys escrupolosos.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris