algo de nubes
  • Màx: 14°
  • Mín:

Aliança de civilitzacions

El Sr. President del Govern espanyol està intentant liderar una proposta que ha batejat com l'aliança de civilitzacions. A ningú se li escapa que sota aquest nom s'hi amaga una resposta -mediàticament interessant- al que Samuel P. Huntington va anomenar el xoc de civilitzacions. Lògicament de la proposta s'han de distingir dues coses: la forma i el fons. Per en Zapatero segurament serà més important la forma que el fons, per la senzilla raó que el fons no és tan fàcil d'arreglar. I dins la forma evidentment l'èxit de la proposta es mesurarà segons la repercussió que tengui. Si se'n parla molt, serà un èxit encara que no aconsegueixi cap millora de fons. Si se'n parla poc o gens serà un petit fracàs. Des d'aquest punt de vista he de dir que -en la meva opinió- a nivell d'eslògan trob que ZP l'ha encertada. Ara, a nivell de forma, el que resta per saber és si aquesta anunciada primera reunió a celebrar a les Balears comptarà amb una participació de primer ordre. I en aquesta participació serà transcendent si els Estats Units hi participen i com ho fan, quin escalafó ocupa el seu representant. Pel que sabem, les relacions diplomàtiques entre l'estat espanyol i el gegant americà no passen per un moment molt dolç, per tant, diguem que sembla difícil aconseguir una presència americana potent. Més enllà però de la forma, òbviament allò cabdal és el fons. I el fons és que l'aliança de civilitzacions és complex que funcioni perquè aquesta aliança no la faran les civilitzacions sinó els estats nacionals. Si repassam la tesi de Huntington, que per cert ens ofereix una revista d'enorme qualitat com és Idees al seu número 23/24, veurem que l'intel·lectual assenyala com una de les raons del xoc la pèrdua de pes dels estats nacionals. Així, ens diu que els processos de modernització econòmica i de canvi social que s'estan produint a tot el món estan allunyant la gent d'antigues identitats locals, i també debiliten l'estat nacional en tant que font d'identitat; a gran part del món, la religió ha omplert aquest buit, sovint en forma de moviments que són qualificats de fonamentalistes. Efectivament els governs occidentals i els governs de l'Islam no tenen molts de problemes d'entesa; el problema és que aquesta bona relació no és acceptada per amples capes d'aquelles societats, és el que passa a Pakistan, o a Egipte, o l'Aràbia Saudita, o a... Tornem a Huntington: les persones de les diverses civilitzacions tenen visions diferents de les relacions entre Déu i l'home, entre individu i grup, entre ciutadà i estat, entre pares i fills, entre marit i muller; també tenen visions no coincidents de la importància relativa dels drets i les responsabilitats, la llibertat i l'autoritat, la igualtat i la jerarquia; aquestes diferències són el producte de segles. Fixem-nos si això és tal com ho descriu el mestre que una de les coses que més debat ha generat dels atemptats londinecs és precisament que han estat comesos per persones de nacionalitat britànica. És a dir, que l'estat nacional amb els seus instruments tradicionals (escolarització, servei militar, mitjans de comunicació...) no ha estat capaç ni tan sols de rompre el xoc en el cas de les persones emigrades i instal·lades a Occident. És la gran derrota de la multiculturalitat, hi ha uns valors que han de ser assumits per tots els ciutadans perquè la societat funcioni. La integració i la cohesió no són conceptes caducs. Són elements fonamentals per fer una primera passa en la bona direcció. Una segona passa seria acabar amb el doble llenguatge d'alguns governs islàmics. Ara que hem tengut notícia de la mort del Príncep de l'Aràbia Saudita, tal vegada, és una ocasió oportuna per constatar que aquest país i el seu govern no sembla que facin tot el que poden per descafeïnar el conflicte, al contrari, sembla que com aquell que no vol la cosa donen corda als atiadors d'odi i rancúnia. I una tercera passa també important seria que Occident en lloc de donar fum donàs llum en casos com el de Palestina o Guantánamo. Tot un panorama per aquesta aliança de civilitzacions.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris