algo de nubes
  • Màx: 18°
  • Mín: 12°
14°

Ensenyament o aprenentatge

El procés a través del qual una persona que té uns coneixements sobre qualsevol aspecte, fet, art, ciència, etc. els comunica o transmet a una altra o a unes altres és el que tots coneixem com a ensenyament; en canvi, el procés a través del qual un o uns quants individus adquireixen uns coneixements o una pràctica sobre qualsevol aspecte de la vida és el que coneixem com a aprenentatge.

Per tant, a l'escola normalment el professorat hi acut per ensenyar i l'alumnat és o hauria de ser estimulat si aconsegueix aprendre i la resta de la societat espera que això sigui el que ocorri allà. Tot això sense posar en dubte la capacitat d'ensenyar que també tenen els i les aprenents i la capacitat de seguir aprenent que també tenen els i les mestres, fet que fa que una persona millori la seva capacitat professional a través dels anys, cosa de la qual en diem experiència, i també a través de la renovació i reciclatge constant dels coneixements a través de cursets.

Però així com quan una persona vol aprendre un ofici: fuster, mecànic, dependent, etc., tothom sap què s'ha d'ensenyar o què es vol aprendre, a l'escola no és tan fàcil, no és tan senzill: el professorat ensenyaria el que ha après durant la seva carrera i així com el varen ensenyar a ell; l'alumnat només té com a referents els aprenentatges fets a casa, i a mesura que creix, els i les mestres que han intentat i aconseguit que aprengués; els pares i mares pensen en el que varen aprendre ells i voldrien que els seus fills aprenguessin molt, a part que cada dia és necessari aprendre més. La societat, en general, requereix persones més preparades i el Govern ha de procurar que existeixin les condicions per a un bon aprenentatge, edificis, materials recursos, preparació del professorat, etc., i tota la reglamentació sobre què, com, quan i quant s'ha d'ensenyar, i per això s'aproven les lleis corresponents i s'haurien de facilitar els doblers necessaris.

Com és possible que cada uns quants anys es canviïn les lleis educatives? Es mouen moltes variables, però en el fons es vol arribar a tenir una societat futura més obedient i més fàcil de dirigir o una societat més crítica i més difícil de conformar. S'ha de dir que l'escola avui no influeix massa en aquest aspecte, ja que són altres els factors que més ho fan. Deixaré que cadascú reflexioni en la influència de les ideologies, només indicaré si les lleis incideixen més en l'aprenentatge o en l'ensenyament.

Molts de tertulians que estan al voltant de la cinquantena i més, recorden els seus temps com a modèlics, eren els temps de les revàlides en els quals els mestres explicaven i els alumnes havien d'atendre i estudiar: taules de multiplicar, conjugacions verbals, definicions de tots tipus, biografies de reis, batalles i guerres, rius i afluents per la dreta i per l'esquerra, teories i teoremes, també es feia algun dictat, redacció i problemes. S'ha de dir que aquell tipus d'ensenyament feia predominar l'ensenyament sobre l'aprenentatge. Era el moment en què els grans pedagogs europeus i americans havien descobert la importància decisiva de l'escola activa, la de l'aprenentatge. La LOGSE va fer predominar l'aprenentatge, i especialment el significatiu, perquè s'havia d'assentar sobre l'estructura cognoscitiva que cada alumne ja hagués aconseguit anteriorment. El Govern anterior va voler canviar la llei i la va convertir en LOCE, que no era més que tornar a donar un gran predomini a l'ensenyament i el Govern actual amb la LOE es torna acostar al predomini de l'aprenentatge, i mentre tot això passa, el professorat procura sobreviure i actuar de la manera millor possible i sabent que l'alumnat no aprèn perquè un ensenyant domini molt una matèria, sinó perquè vol aprendre, però també sap que és convenient que conegui la matèria a la perfecció i que creï les condicions òptimes perquè es puguin realitzar els aprenentatges.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris