Les dues vegades que servidor he anat a veure l'exposició de Pavia a la planta noble del casal Solleric, m'ha estat donat de passejar-me i de mirar les escultures en una situació que ja constitueix un luxe d'altre temps: en silenci. I s'ha de veure com, submergides en el silenci, aquestes obres multipliquen la seva capacitat de comunicació. La densitat artística -religiosa- que batega en les sales del Solleric per art de les escultures us afegirà una vivència d'aquestes que us amaren a poc a poc, com en un ploure guapo. Un valor afegit a aquesta experiència és veure sumides en el marc de silenci dues escultures que heu vist -i per ventura heu tocat- en el brogit de la ciutat, la dona cosint, de davant l'església de Sant Miquel, i la parella dels instituts -tot a Palma. És una prova de foc, per a obres que han nascut per al renou i la fúria. La prova, no us ho he de dir, els afegeix una capacitat de comunicació que les fa més intel·ligents i entranyables alhora. Però, bé, allò que s'ha de remarcar és que aquesta exposició posa fi a una situació típica de la nostra indigència cultural, una situació que permetia que, per a algunes generacions, Pavia fos només conegut de rampellada. L'exposició sens dubte ha de contribuir, no sols a reconèixer la vàlua d'aquest escultor, cosa que en tot cas és una qüestió accessòria, sinó a incorporar-lo amb profit a la cultura del país, a fertilitzar-la, a fer-la créixer. Tota aquesta feina es fa amb una lentitud enervant, però val a dir que els darrers anys s'han fet passes decisives cap a la construcció de la cultura del país. Així, sabrem que, a part dels valors intrínsecs de l'art de Pavia, a Mallorca hi havia qui escoltava la remor dels llenguatges contemporanis, que no tot era entrega submisa a l'agonia dels academicismes més epigònics. L'ombra i l'eco dels grans escultors europeus del segle XX amaren el silenci de les sales del Solleric, i fan companyia i reten homenatge a un artista que els va saber entendre i estimar. Els noms d'aquests artistes europeus es poden obviar, perquè de cap d'ells n'imità Pavia la clovella. A Pavia, tan dotat per a l'escultura, li hauria estat fàcil fer a la manera de, però sempre ha cercat la seva manera pròpia de dialogar amb els grans del seu temps. Comprovau-ho vosaltres mateixos. Anau-hi amb temps. L'estat d'esperit amb què us hi acosteu no té importància: sigui quin sigui, trobarà resposta en cada una d'aquestes escultures.
Escultures en silenci
COMENTARIS
De momento no hay comentarios.
Comenta
Normes d'ús
Avís legal» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat
» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers
» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.
Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).