nubes dispersas
  • Màx: 15°
  • Mín:
10°

En la mort de Robert Creeley

Acaba de morir el poeta i escriptor nord-americà Robert Creeley (Arlington, Massachussets, 1926-Odessa, Texas, 2005). Tenia 78 anys i patia una malaltia pulmonar. Creeley, representant nord-àmericà de la postguerra, formà part de grups influents, amb Ezra Pound i Williams Carlos Williams, o també amb representants de la Beat Generation i de l'apassionant món de Black Mountain o dels Language Poets. La Universitat de Califòrnia li publicà la poesia i els seus complets. Durant la seva estada a Mallorca publicà poemes i contes, recollits en el volum Escrit a Mallorca: poemes i relats (2002), però sobretot és important la seva primera novel·la The Island (1962), traduïda al català per Dolors Udina i publicada arran de la seva darrera estada a Palma: L'illa (Di7, Binissalem, 1998). The Island, que altres vegades veig citada com For love narra la ruptura d'un primer matrimoni, que tingué com a escenari la Mallorca de 1952. Concretament, Banyalbufar, on va viure fins el març de 1954, i Palma. Durant aquesta etapa escriu la novel·la i cal afegir que, entre 1954 i 1957, varen sortir algunes publicacions de Robert Creeley i altres autors nord-americans amb peu d'impremta de la Mossèn Alcover, de Lluís Ripol. Fou també aquest impressor, que componia a mà i desconeixia l'anglès, el responsable dels set números de The Black Mountain, que s'iniciaren quan Creeley acabava de deixar Mallorca per anar a ensenyar a la universitat experimental nord-americana, l'apassionant Black Mountain, aleshores governada pel rector Charles Olson. El número set de la revista, dirigida per Creeley, segons conta Kevin Power, mostrava un material increïble per a la Mallorca de 1957: poemes de Walen, Ginsberg, extractes de Naked Lunch de William Burroughs i de Last Exit Brooklin de Selby, a més d'una crítica negativa de How, el cèlebre Udode Ginsberg. Tot això, podrà semblar mentida, però s'imprimia en una impremta de Palma i es venia per tot el món al preu de dos dòlars. Madame Dormand em recorda que, tot i la trobada que es féu, el 1998, dels escriptors veterans deBlack Mountain, en el Centre Cultural «Sa Nostra» de Palma, en sabem ben poc, tots plegats, d'aquest assumpte.

-Normal, madame, normal. Certament, a Mallorca han sortit en català dos llibres de Robert Creeley, poeta d'importància innegable dins el món anglosaxó, novel·lista valuós de la Beat Generation, teòric deBlack Mountain college, però el que no sabrem mai és si qualcú els ha llegit.

-Qualcú els haurà llegit, senyor. Pensi que ja en el número 38 de la revista Poesía, publicada a Madrid pel Ministerio de Cultura, el 1992, apareixia un treball exhaustiu sobre eBlack Mountain, amb atenció especial per a Creeley.

-Me'n record, madame. El número és especialment important perquè inclou la versió bilingüe d'Un copu de dés jamais n'abolira le hasard, de Mallarmé, amb un important epíleg de Valéry.

-I també un interessant treball sobre Arthur Cravan, l'escriptor que feia boxa. I la important composició de Creeley «Conec un home»: «Com vaig dir al meu amic, donat que sempre parlo, John, vaig dir, i aquest no era el seu nom, l'obscuritat ens envolta, què hi podem fer, o, és més, hauríem, per què no, de comprar un maleït cotxe gran. Condueix, va dir ell, per Jesucrist, i mira per on vas».

-Era genial, amb aquest estil sincopat que assimilava de la música de jazz.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris