muy nuboso
  • Màx: 16°
  • Mín: 11°
13°

L'efecte de Kyoto

Els ministres d'Economia dels 25 membres de la Unió Europea es veuen a Brussel·les dijous amb una idea al cap: com reunir més doblers per ajudar els països pobres. Que ho són, de bona gent. Augmentar l'ajuda als pobres és, almenys segons la seva pròpia publicitat, dels assumptes que són a dalt de l'odre del dia. En els darrers mesos s'han acumulat punts a favor de prendre alguna acció per arrancar el creixement econòmic dels països del tercer món. Les guerres africanes, la misèria causada pel tsunami recent, tot ha pressionat els ministres dels països més rics perquè cerquin alguna sortida. Entre les opcions que eren a la premsa abans de la reunió hi havia la proposta de cobrar un impost sobre el fuel dels avions. En tota la UE actualment les aerolínies paguen o molt poc a Hisenda sobre el preu del carburant o res, zero. Comparat amb els que circulam amb cotxe i que de cada litre de benzina que copram fins a un setanta per cent se'n va en imposts, sembla que les aerolínies tenen un negoci redó. Si es té en compte que aquest divendres entra en vigor el Tractat de Kyoto, dissenyat per reduir les emissions com les de la crema de carburant, i el preu que se suposa que totes les empreses hauran de pagar per abusar de l'ús energètic, semblaria raonable que les aerolínies també aportassin el seu granet d'arena i que començàssim a pagar un preu més ajustat al cost real, és a dir, també el mediambiental, per al transport aeri. L'objectiu dels ministres, en tot cas, no és tan revolucionari com els operadors d'avions ens voldrien fer creure: volen dedicar un 0,7 per cent dels ingressos estatals bruts a l'ajuda al tercer món d'aquí a deu anys. Cada vegada més, i especialment amb l'entrada en vigor de Kyoto, el sistema impositiu tendirà a tenir en consideració l'ús energètic. No són només les aerolínies que ho han de tenir en compte, són totes les indústries.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris