nubes dispersas
  • Màx: 16°
  • Mín: 11°
14°

El suspens a l'escola i la igualtat d'oportunitats

Segons un informe de l'OCDE, la mitjana dels escolars de l'Estat espanyol suspèn en comprensió lectora, matemàtiques, solució de problemes i ciències de la naturalesa. Això ha servit per posar en tela de judici el sistema educatiu que es practica a totes les comunitats autònomes, encara que aquestes hagin tengut diferents resultats. Molts els han utilitzat per atacar la LOGSE, una correcta llei educativa que ha estat mancada de finançament. S'ha parlat que l'escola havia suspès, però no s'ha dit que s'estava a uns 15 punts de la mitjana, sobre 500; tampoc no s'ha dit que el país que va treure millors notes estava uns 50 punts per damunt de la mitjana de l'alumnat de tot l'Estat, i tampoc no s'ha explicat que el país que va tenir pitjors notes estava situat uns 140 punts per davall de la citada mitjana.

S'ha de dir que es varen avaluar 41 estats i, com és natural, aquests països havien de quedar classificats un darrere l'altre, un havia d'ocupar el primer lloc, i un altre, l'últim; i si fessin una altra prova, segurament no quedarien situats en les mateixes posicions. Que les persones que han volgut impulsar una reforma educativa contra la LOGSE, vulguin carregar les tintes ajudats per aquests resultats és una cosa normal, però que a la revista Presència del 17 al 23 de desembre de 2004, aparegui Emili Teixidor, mestre, fundador d'una escola de renovació pedagògica, director d'aquesta escola, llicenciat en Filosofia i Lletres, periodista, escriptor, etc., amb un extensíssim i valuós currículum afirmàs que «La igualtat d'oportunitats que ens venien com una panacea, no ha fet més que perjudicar els alumnes més aptes, ha igualat però per baix...» és totalment preocupant, perquè sembla que aquesta persona ja fa massa anys que es troba allunyada de la docència o bé que ha perdut la seva capacitat d'analitzar de manera equànime el que passa avui en dia a l'escola. Que quan només estudiaven les persones de determinades capes socials que tenien uns estudis elevats, ja per tradició familiar, era normal que aquests estudiants poguessin treure notes superiors en els aspectes ara avaluats, però si s'hagués fet un estudi en aquell temps, s'haurien comparat les classes socials elevades dels estats i no els propis estats. Igualment si els resultats de l'estudi són objectius, que se suposa que ho són, no fan més que fer una comparació dels països, és a dir, de totes les capes socials de cada un d'ells que estudien, i que els resultats no es deuen a un deficient sistema educatiu, sinó a una deficient organització social, quant a temes culturals, repartició de riquesa, dedicació dels pressuposts a educació, i conversió de la societat en més justa. Les notes no reflecteixen una educació escolar equivocada, les notes reflecteixen la societat que tenim en l'actualitat.

També deia Emili Teixidor: «Una educació basada en les teràpies de la facilitat, que no permetia repetir curs i ho donava tot per bo, ha restat autoritat als mestres i ha creat uns objectors escolars que han fet més mal que pedra seca». Que se sortís del sistema que «la lletra amb sang entra», no significa que s'entràs en les teràpies de la facilitat, s'han pogut repetir els cursos normals que pot repetir un alumne sense que la repetició el perjudiqui més que el beneficiï; el tipus d'educació no ha llevat cap tipus d'autoritat al mestre, l'autoritat ha estat llevada des de fora de l'escola, igual que s'ha llevat l'autoritat als policies municipals i als adults en general que van pel carrer i no poden esmenar les males conductes dels adolescents que fan el que els ve de gust. I els objectors escolars tampoc no els ha creat cap llei educativa, sinó el tipus de societat consumista, competitiva, especuladora, adoradora de l'enriquiment ràpid i que ha anat trepitjant i massacrant tot el que trobava al seu pas. Si volem resoldre aquest problema, hi haurà d'haver un gir social, cap a una societat més justa, més solidària i que si no vol suspendre ha d'aconseguir, precisament, la igualtat d'oportunitats.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris