cielo claro
  • Màx: 23°
  • Mín: 23°
23°

Experiments...

Aquest curs, la Conselleria d'Educació i Cultura ens ha sorprès amb un experiment estrany, que no sé si serà efectiu, jo crec que no, però, com a mínim, més enllà de la inutilitat ben manifesta abans de començar-lo, serveix per a assolir dos o tres objectius polítics que sembla que el Partit Popular vol dur a uns màxims durant aquesta legislatura. Ens referim, per als que no ho sospitin encara, a l'experiment de col·locar dos professors dins una aula de P-3, és a dir, al primer nivell d'educació infantil, perquè facin la lectoescriptura en català i en castellà segons els designis dels pares o de no sabem qui.

Els objectius polítics que la mesura comporta em semblen ben evidents: per una part dur a la pràctica, quan els convé perquè en sentit invers no ho solen fer mai, allò que propugnava el seu programa polític: el bilingüisme. Són actuacions aïllades però amplificades que mostren, per una part als seus votants, que compleixen allò que varen prometre i, per altra banda, mostren els ullals a la resta de la societat que no els ha votat de fins on són capaços d'arribar si volen, a l'empar de la majoria absoluta que tenen i amb el beneplàcit dels escolanets d'UM. Són com aquelles petites pixarades de ca que serveixen per marcar el territori. Convé reiterar que, curiosament, aquestes accions bilingüitzadores només les exerceixen en aquelles parcel·les on la llengua catalana, bé via actuacions polítiques anteriors més assenyades -preses fins i tot pel mateix PP- o bé via pressió popular, ha assolit un precari grau de normalitat (tot sent conscient que aquesta afirmació és més que generosa). A la inversa, en aquelles parcel·les on el català li ha costat més iniciar el camí vers la normalització, les actuacions bilingüitzadores són del tot inexistents. D'altra banda, i això ja ho hem dit altres vegades des d'aquestes pàgines, intenten i aconsegueixen capgirar les dinàmiques positives que envers la llengua catalana s'havien aconseguit en determinats àmbits. Finalment, com a conseqüència de l'anterior, generen amb aquests experiments una necessitat entre les famílies que fins ara havia estat inexistent. Per exemple, una de les campanyes que va tenir molt bona resposta de les moltes empreses per l'anterior Direcció General de Política Lingüística, varen ser els cursos de català per a pares i mares d'infants nouvinguts. I una de les raons que varen empènyer els pares i mares a aprendre català va ser poder ajudar, poder participar en la tasca educativa dels fills. Alguns, ho puc dir per experiència directa, em confessaren que feia anys que vivien a Mallorca i que ja en tenien ganes d'aprendre'l i no havien tengut ocasió. Aquesta en va ser una. Bé, aquesta situació que ens l'han volguda presentar com una de les experiències capdavanteres d'Europa, que concorda molt amb la realitat i amb la modernitat del moment, no deixa de ser curiosa i xocant quan la inserim de ple dins la realitat, la trista realitat, del nostre sistema educatiu. Resulta que per una banda tenim que a uns centres hi ha dos professors que fan la lectoescriptura en una aula, però per altra banda trobam, sovint i, el que és més greu, en algunes escoles que presenten la casuística de tenir un gran nombre d'alumnat immigrant (per exemple tenc dades d'algun centre on a P4 i P5, segon i tercer d'educació infantil, el nombre d'alumnat per aula és de 29 i a alguns cursos de primària s'arriba als 30). És un centre on té un percentatge ben considarble d'alumnat magribí i també d'altres nacionalitats, especialment sud-americanes. Segurament, en casos que tenen aquestes circumstàncies específiques, seria molt més raonable, especialment a l'educació infantil, que hi hagués dos professors per aula, perquè així la tasca pedagògica i el procés d'aprenentatge seria molt més profitós. Però donar un ensenyament de qualitat, especialment en aquells col·lectius més desfavorits socialment, perquè es puguin integrar millor socialment i puguin deixar de ser eternament classes subalternes, es veu que això no interessa. No devia estar al programa electoral. O no es mereixen cap experiment ni esforç.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris