cielo claro
  • Màx: 19°
  • Mín: 18°
20°

La carn i el bosc sud-americà

Els quinze membres més antics de la Unió Europea cada any consumim una quantitat de soja equivalent a una extensió de cultius tan gran com Irlanda. És el bestiar d'Europa, les vadelles, els porcs i els pollatres que engreixam amb pinsos a granges intensives, que es menja aquesta muntanya de soja. La soja no hauria de ser un problema, només que no tenim nosaltres l'espai necessari per produir-la, ni la podem produir als preus barats que necessitam perquè les granges de porcs siguin rendibles. Per tant, tota aquesta soja és importada de Sud-amèrica, sobretot de Brasil. Es calcula que la demanda per a aquest producte augmentarà un seixanta per cent en els propers quinze anys, cosa que posarà en perill devers vint-i-dos milions d'hectàrees de savana i bosc sud-americà que ja està prou afectat per les demandes de pasturatges per a la producció directa de vedella. Com tantes vegades passa amb el consumisme europeu, no s'aplica cap criteri de selecció més que el preu quan es tria d'on importar la soja. Els importadors no són conscients o no estan disposats a acceptar la responsabilitat per als efectes de les seves decisions empresarials. No volen ni saber si la soja que compren a dos duros és produïda a terres que han estat cultivades per primera vegada després de la destrucció d'un hàbitat natural riquíssim i que seran abandonades sense més quan el rendiment comenci a baixar, o si proven d'explotacions sostenibles. Nosaltres que consumim el pollastre o el llom que en resulta, tampoc no som conscients ni s'ens ofereix la informació sobre com ha estat produïda la carn per poder triar. Però la responsabilitat dels empresaris occidentals, i dels consumidors, són més aparents cada any, amb cada cas que surt a llum. Començant amb el cas de Nike, que fa anys duia sabates de fàbriques asiàtiques on treballaven nins en condicions d'esclavitud, i que va rectificar per conservar la seva quota de mercat, hem vist com una rera l'altra les empreses han hagut d'afrontar un públic crític. Ara, si la campanya del Fons Mundial per a la Natura funciona, sera el torn dels grans supermercats per explicar d'on surt la carn que ens venen. Pot venir d'explotacions sostenibles o provenir de la destrucció d'una part important del Chaco argentí i del Cerrado a Brasil. La cadena de supermercats Coop de Suïssa ha estat la primera a respondre: només vendrà carn que es produeix amb pinsos que no destrueixin el medi ambient.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris