muy nuboso
  • Màx: 12°
  • Mín:
11°

Missatges primaris

En el món de la política podríem dir que hi ha gent amb molta informació i gent amb una informació primària. Que ningú m'entengui malament, el primer grup no estaria constituït pels que es mouen als despatxos oficials i als seus voltants fent ús d'una posible informació privilegiada, això seria una subclasse dins el primer grup. Faig una categorització més senzilla, escadussera i genérica. Els que tenen molta informació són, per exemple, sense anar més enfora, els que llegeixen aquest diari cada dia; i dic llegeixen, és a dir, que ho miren amb cert deteniment. La gent amb una informació primària seria aquella que demostra poc interès pels afers públics, la seva opinió només rep imputs esporàdics bàsicament a través de la televisió. Els del primer grup tenen una font de coneixement ample, perceben les ambigüitats, els equilibris, la construcció del missatge; la seva absorció de discurs es fa des de la complexitat. Els del segon grup tenen una font de coneixement molt estreta i esquifida, perceben el debat en grans tons (blancs i negres), tenen una visió més categòrica de les coses; la seva absorció de discurs es fa des de l'esquemetisme i la simplificació. A la televisió una crònica política no sol durar més d'un minut i el temps que es dedica a aquestes notícies també és curt, per tant, en aquest breu espai només hi surten uns pocs (PSOE-PP) i aquests pocs han de col·locar els missatges primaris que volen que arribin. Així, els del primer grup són una minoria, els del segon grup són la majoria que decideixen les eleccions. Òbviament podríem dir que hi ha un tercer grup identificable amb l'abstenció, entre un 30% i un 40% de la població, un grup al qual li arriba poquíssima informació i la que li arriba no la interpreta encara que sigui d'una forma embrionaria, seria, dit irònicament, el grup d'en Fungairiño. Ja sé que a l'abstenció hi ha gent informada però desencisada, esperits crítics, ara bé, són minoria. El problema és que si les coses són més o manco de la manera descrita és, fins i tot, lògic que el nacionalisme tengui alguna dificultat. La penetració del nacionalisme al segon grup assenyalat és molt limitada atesa la presència residual en els mitjans que conformen la seva font d'alimentació. Només es pot compensar parcialment a través de la proximitat que pot generar tenir una xarxa densa de comitès locals i de barriada. I si a això li afegim que tradicionalment el nacionalisme ha estat massa intel·lectualitzat, cosa que a la vegada, dóna lloc a missatges complexos i no primaris, veurem que les nostres dificultats s'incrementen. Des d'aquest punt de vista la posada en funcionament d'una ràdio i una televisió pública de les Illes Balears pot ser un pal·liatiu en aquest bipartidisme comunicacional. Per molt control partidista que hi hagi als nous mitjans del Govern és lògic pensar que els partits nacionalistes hi sortiran sovint. Tenim una eina a l'abast per eixamplar la penetració del nostre missatge, en conseqüència, alguna cosa positiva ja hi ha. Podríem parlar de les televisions digitals locals com també una nova eina a utilitzar. En la mesura que el panorama s'obri pens que el nacionalisme hi ha de sortir guanyant perquè amb cinc cadenes estatals i tres d'altres autonomies, la penetració presentava perspectives inassolibles. El que cal és saber aprofitar els nous instruments i per això cal reelaborar els missatges a fi d'aconseguir una certa simplificació atractiva. Si no hi ha missatge o si aquest no és prou simple el fracàs és garantit. Per fer aquesta reelaboració cal fugir una mica de la puresa. El PSOE és el partit dels treballadors, és el partit amb sensibilitat social; el PP és l'únic que fa funcionar l'economia, és el partit amb sensibilitat empresarial. Evidentment cap de les dues coses són certes, però aquesta visió determina un caramull enorme de vots. El que hem de resoldre des del nacionalisme, i des de cada partit, quin és el nostre missatge primari i si aquest missatge té capacitat de mobilització i de fidelització teba.

Josep Melià Ques, missèr

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris