nubes rotas
  • Màx: 25°
  • Mín: 25°
24°

Els mòbils i les benzineres

La prohibició de fer servir els mòbils a les benzineres és una de les novetats més cridaneres entre les que hem estat obsequiats amb el nou codi de circulació. Fet i fet, cap d'aquestes prohibicions no ens hauria de venir de nou, ja que semblen formar part d'un cicle inevitable i continuat: tecnologia nova que permet fer estris que fan més coses i, tot seguit, quan l'estri ha esdevingut habitual i emprat per molta de gent, ha aparegut un llistat de prohibicions d'algunes d'aquestes coses noves que permet fer la nova tecnologia o el nou estri. Tanmateix n'hi ha moltes de coses que mereixen ser vedades, especialment per l'ús abusiu que se'n fa. I sense cap casta de dubtes, com a exemple paradigmàtic d'aquest abús, hi ha els mòbils, que són emprats a llocs increïbles i en situacions encara més increïbles, de les quals -no s'apurin- no faig comptes fer-ne un llistat ara i aquí. Però resulta força més preocupant quan, d'una forma més o manco esotèrica o amb excuses regiradores, les prohibicions s'estenen a usos i situacions per a les quals l'estri en qüestió semblava estar fet a mida. És el cas, per exemple, dels aparells per escoltar música -discmans i similars- o els ordinadors personals a bord dels avions. De fet, diuen les hostesses, amb una frase de dubtosa correcció semàntica, que «per raons de seguretat, està prohibit fer servir tota classe d'aparells electrònics a bord» i, afegeixen que és així per evitar interferències en els comandaments de l'avió, la qual cosa indica una lamentable manca de fiabilitat d'aquests comandaments que ens hauria de produir un fort esglai, suficient com per partir a córrer i baixar de l'avió abans que no sigui tard. Però no, preferim creure les indicacions de l'hostessa, apagar tot quant estri duim damunt i esperar que tothom farà el mateix i els comandaments de l'avió no seran interferits.

Ara la reforma del codi de circulació ha afegit això dels mòbils a les benzineres, que han d'estar completament apagats -així com la ràdio del cotxe- durant tot el temps que hom sigui a la benzinera. No resulta gaire difícil esbrinar, en una primera aproximació, que la cosa deu venir del cantó que una telefonada a un mòbil d'un usuari que estigués fent benzina podria provocar una espira que incendiàs els gasos alliberats en el procés d'emplenar el dipòsit del cotxe. Una imatge de perill que ha estat malauradament molt reforçada pel paper que com a detonadors han jugat els mòbils en els atemptats de Madrid de l'11-M, però que no té res a veure amb la prohibició. I és que segons un estudi aprovat per una comissió d'experts de l'associació professional d'enginyers elèctrics i electrònics més gran del món, coneguda amb les sigles IEEE, les espires dels mòbils no són suficients com per posar en perill d'explosió els gasos que s'alliberen en el procés de posar benzina en el dipòsit. La descripció de l'estudi està publicada en el darrer número -el d'abril de 2004- de la revista d'aquesta associació, de nom IEEE Spectrum. En aquest article, a més d'explicar detalladament per què ni els senyals de telefonia ni les bateries dels mòbils tenen energia suficient com per encendre aquests gasos, atribueixen la brama dels perills inherents als usos de mòbils a les gasolineres a una llegenda urbana propagada a través d'Internet. L'article també distingeix clarament entre el perill de les espires associades a electricitat estàtica i les del mòbils i assegura, amb l'aval d'altres estudis, que en tant que els perills potencials de la primera són notables, no hi ha res en els segons que pugui provocar situacions de perill a les benzineres.

Si va a dir veritat, m'agrada llegir coses com aquesta, tot i que seguiré apagant el mòbil quan arribi a una benzinera, més que per res pel perill real de multa que la nova normativa ha originat -que aquest és ara el perill real dels mòbils a les benzineres. No puc, però, deixar d'esmentar que la lectura també m'ha creat un punt de desconfiança en pensar quines hauran estat les vertaderes raons per a prohibir els mòbils a aquests indrets. M'agradaria saber-les, sobretot per dissipar el dubte que m'està quedant de si la prohibició no haurà estat motivada per la llegenda urbana, cosa que, ben mirada, regira més que els perills potencials associats als mòbils.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris