cielo claro
  • Màx: 21°
  • Mín: 21°
20°

Legalistes o caparruts?

L'altre dia un amic meu que no és docent em va demanar l'opinió sobre les postures dels diferents executius autonòmics sobre si seguir amb el desplegament de la LOCE o suspendre'l fins a noves ordres. Va't ací el que li vaig contestar.

El tema és el següent: davant les manifestacions pre i postelectorals de dirigents del PSOE afirmant que una de les primeres mesures que prendria el nou govern socialista consistiria en aturar el desenvolupament de la LOCE mitjançant un decret-llei que anul·li els que s'han dictat fins ara, algunes comunitats autònomes, com Catalunya, el País Basc i les Illes Canàries, han decidit avançar-se als esdeveniments i congelar-ne l'aplicació fins que s'aclaresquin les coses. Altres, entre elles la nostra, s'han estimat més seguir endavant com si res no hagués passat ni hagués de passar. Quina és la postura correcta?

No hi ha una resposta única en aquesta pregunta. Tot depèn del punt de vista que adoptem. Si ho miram des del punt de vista legal, és evident que tots tenim l'obligació d'acatar i complir les lleis en curs i, per tant, el que pertoca és seguir fent feina amb la LOCE fins que se'n derogui la llei o els decrets que marquen el seu desenvopament que actualment són vigents.

Però què passa si ho miram des del punt de vista dels professionals de l'eduació que hem d'aplicar aquests decrets dins la nostra tasca diària? Passa que si feim feina en la línia equivocada ens podem trobar que haurem fet un caramuller de feina inútil i un munt de problemes pels alumnes i les seves famílies que després seran de dedifícil solució. Posem qualque exemple.

Durant els mesos d'abril i de maig una de les feines que feim als instituts és la orientació acadèmica i professional dels alumnes, que consisteix en informar-los de les distintes opcions que els ofereix el sistema educatiu i, en el seu cas, també el món laboral o l'ensenyament no reglat. Aquesta informació és la base per la tria que farà cadascú de cara a l'any que ve. Però, què podem explicar-los en les cirscumstàncies actuals? Als que han de començar batxillerat, els hem de dir que hauran de passar una revàlida, tal com preveu la LOCE, o que no l'hauran de passar, que és el que va prometre Rodríguez Zapatero? Als que han de començar tercer d'ESO, que els hem d'explicar, que han de triar entre l'itinerari tecnològic i el cientifico-tècnic, que és el que s'havia d'implantar segons la LOCE, o que hi haurà un itinerari únic, com afirma el programa del PSOE? Els hem de dir que la Religió serà avaluable i comptarà per l'expedient, així com volia Del Castillo, o que no ho serà, que és el que sembla voler Zapatero?

Un segon exemple: una de les tasques que desenvolupa el cos d'inspecció en aquesta època de l'any és l'elaboració de la plantilla del professorat pel curs vinent, és a dir, el nombre de professors de cada especialitat que haurà de tenir cada centre. Això depèn fonamentalment de la previsió de matrícula, però també, de les assignatures que s'hagin d'impartir i la càrrega lectiva de cadascuna d'elles. Si s'aplicàs la LOCE, es perdrien hores, entre d'altres, de música, d'educació plàstica i de ciències naturals, mentre que se'n guanyarien, també entre d'altres, de cultura clàssica, de castellà, de català i de religió, respecte de si es fes la previsió de plantilla amb la LOGSE. Com s'han de fer?

Per mi, davant una situació com la que tenim cal avançar-se al futur i actuar a partir del que sabem que succeirà i no aferrar-nos a una LOCE que, si bé és ver que avui és el present, passat demà ja serà el passat. Si actuam com si res no hagués de canviar, quan ens temerem, ens trobarem que no podem tornar enrere l'orientació que hem fet als nostres alumnes, perquè ja seran de vacances, que la direcció General de Personal Docent haurà quadrat unes plantilles que no són les que han de menester els centres. Tot un munt de problemes de molt difícil solució quan s'ha acabat el curs i tot just manquen uns pocs mesos perquè comenci el següent.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris