algo de nubes
  • Màx: 15°
  • Mín:

Ahir, deu anys després

Avui es commemora el desè aniversari de la històrica manifestació a favor de la coherència i la racionalitat, esdevinguda en un moments de gran incertesa econòmica, ambiental i turística a les Balears.

Pels que encara no eren prou majors o encara no havien nascut, vaig a explicar de què va anar l'assumpte. Més de 50.000 persones es concentraren a Palma de Mallorca, el 14 de febrer del 2004, dia dels enamorats, demanant al govern de les Illes Balears, aleshores presidit per Jaume Matas (PP), la rectificació en la seva política ambiental.

La proximitat de les eleccions generals féu plantejar-se al govern les mesures que havia emprès, i es va fer enrere de sis o set projectes cabdals. En aquelles eleccions, el govern del PP va seguir mantenint la majoria absoluta al Parlament espanyol, però el canvi de tarannà, especialment a Balears, fou notable.

Ara les Balears han rebut la visita d'experts del World Watch Institut per aprendre del seu model econòmic, turístic i ambiental. Balears segueix essent la comunitat més pròspera (PIB/habitant) de l'Estat federal que constitueix Espanya. A partir d'aquell any es va passar a un turisme menys desenvolupista, de més qualitat,... Allà on ara es veuen japonesos amb les seves màquines de fotos, visitant el museu d'art modern d'Es Baluard, abans es veien alemanys amb roba fluorescent i botella de cervesa cremant-se al sol. Ara allà on tenim hotels de quatre i cinc estrelles, al 2004 hi havia hotels de tres estrelles. Allà on tenim el Palau de Congressos (que aviat complirà vuit anys) hi havia l'edifici d'oficines de GESA. Allà on hi havia els carrers de discoteques i pubs a Magaluf i s'Arenal, ara hi passen les línies 2 i 3 de tramvia. El tramvia de s'Arenal surt de la plaça d'Espanya i arriba a l'aeroport. De la plaça d'Espanya surten tres línies més de tren, soterrat dins de la ciutat: un cap a Inca (que allà es bifurca cap a Manacor i cap a sa Pobla-Alcúdia), un cap al campus universitari, i l'antic tren turístic de Sóller. Per altra banda, la plaça d'Espanya és, com sabeu, el centre de la «X» que dibuixen les dues línies de metro de la ciutat. Tot això, genteta, l'any 2004 ni ho somniàvem. Com tampoc podíem imaginar que es desenvolupés un sistema industrial d'empreses sostenibles (vint-i-cinc fàbriques d'empreses multinacionals que integren sistemes de producció respectuoses amb el medi s'han implantat aquests anys als polígons de l'illa donant feina a 3.000 universitaris), que trenqués amb un sistema econòmic on abans només hi tenia cabuda el turisme de masses. Cal dir que, allà on ara veieu la carretera Inca-Alcúdia desdoblada, abans es volia fer una autopista, així com una que creuava tot el Pla de Mallorca, i allà on ara veieu un segon cinturó en forma de passeig (dos carrils per banda i un bulevard d'arbres i carril-bici) abans es volia fer-hi una autovia de tres carrils per banda.

En aquests moments, Mallorca, amb un turisme cultural i de qualitat, amb una indústria sostenible ja ben arrelada, amb un transport públic ben distribuït i amb unes freqüències acceptables, té uns ingressos 1'5 vegades superiors als que tenia l'any 2004. I el que és més important, és motiu d'enveja pels organismes internacionals amb matèria de medi ambient i turisme.

Tot això en part gràcies a l'èxit que tingué la manifestació del 14 de febrer del 2004, dia dels enamorats, a Palma, ara fa 10 anys, i que féu espavil·lar els sectors més reticents.

Que duri!!!

Miquel Puiggròs Noguera. Palma.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris