cielo claro
  • Màx: 21°
  • Mín: 21°
21°

Comentaris al comunicat de la UIB

La denominació del museu és correcta, seguint les darreres tendències en la historiografia artística, que denomina «Art Modern» i «artistes o mestres moderns» o «modernitat» les obres que es produïren des dels inicis de les avantguardes històriques de les primeres dècades del segle XX, i els seus precedents immediats, i en general aquells artistes de les primeres dècades del segle XX, fins als anys quaranta, o als voltants de la Segona Guerra Mundial. I s'entén per art contemporani aquells moviments i artistes a partir dels anys 50-60, en els quals progressivament es va produint una superació dels postulats de les avantguardes històriques, i els artistes es comprometen amb altres interessos.

El Pla Estratègic és un plantejament global que intenta abraçar tots els aspectes relacionats amb l'organització del museu, d'una manera global i no reduccionista. Com el seu nom indica, marca l'estratègia general del museu, en totes les seves àrees, i evidentment traça línies generals del que seran les actuacions futures. El pla museològic i el museogràfic són una fase posterior, que s'ha desenvolupat durant l'any i mig previ a l'obertura i els fruits del qual, ja avançats en diverses ocasions a través dels mitjans de comunicació, es podran veure una vegada que el museu estigui obert: amb el recorregut temàtic per la col·lecció, el catàleg que l'acompanya, l'audioguia i el cicle de conferències que es prepara per a la primavera al voltant de la col·lecció. Tot plegat són activitats (juntament amb les visites escolars i per a famílies o la formació amb guies de turisme) encaminades a donar a conèixer el museu i el seu contingut a un públic com més ampli millor.

El model que s'ha desenvolupat en aquest museu és similar al d'altres institucions de la mateixa índole creades dins i fora d'Espanya: la unió entre la iniciativa pública i la privada, la cessió a càrrec d'uns del continent i d'altres del contingut, la constitució d'una fundació per a la gestió de l'activitat del museu, la concepció que les aportacions econòmiques dels patrons institucionals en els pressuposts anuals es complementin amb uns objectius d'autofinançament per generació d'ingressos per activitat pròpia. Ni ens comparam ni ens deixam de comparar amb el model de l'IVAM o del Guggenheim, però sí que hi ha coincidències amb l'un i amb l'altre (i amb el MACBA, el Thyssen-Bornemisza, l'Artium de Vitòria, el Marco de Vigo, etc.).

La col·lecció de procedència Serra és una col·lecció en el seu conjunt d'innegable qualitat, amb obres i amb artistes de primera magnitud en l'àmbit internacional. Ja s'han anat desgranant-ne els noms més importants (Magritte, Picasso i les seves ceràmiques, Miró, Col·lecció de dibuixos de «mestres moderns» -Gauguin, Toulouse Lautrec, Cézanne, Kandinsky, Giacometti, Maillol, Julio González, etc.- Tàpies, Nicolás de Stael, Fontana, Barceló, Man Ray, Baselitz, Kiefer, Polke, etc. Per esmentar només alguns dels noms més destacats. A tot aquest conjunt, que agrupa també importants artistes vinculats amb les Illes, s'hi afegeixen les aportacions de les institucions patrones, que hi han anat sumant peces importants d'artistes lligats a les Balears, de les quals era convenient tenir una major representació tant per la seva importància intrínseca com per completar determinants conjunts. D'aquest grup, hem rebut principalment obres de les primeres dècades del segle XX i de les tendències actuals.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris