nubes rotas
  • Màx: 21°
  • Mín: 20°
22°

Les ONGs i les empreses

Al Fòrum Social Mundial, la cimera dels altermundialistes que aquests dies s'ha celebrat a Bombai, a l'Índia, un dels debats ha estat sobre quina ha de ser la relació entre les ONG, els grups que pregonen un canvi en el sistema econòmic i social, que defensen el medi ambient o la diversitat cultural, i les multinacionals a qui adrecen el seu missatge. Des dels anys noranta una majoria de les ONG ha dirigit el seu missatge més envers les grans empreses, allà on hi ha el vertader poder, en lloc de dirigir-lo als polítics, que en els trenta anys anteriors havien atret tota l'atenció de manifestants i lobbistes. A partir dels anys noranta, quan es produïren els casos més sonats com el de la Nike, que va ser acusat de recórrer a subcontractistes que empraven infants als seus tallers asiàtics, les empreses han sentit la pressió dels consumidors i de les ONG, i comencen a reaccionar. Moltes han establert llaços amb les ONG i intenten evitar els maldecaps de la mala publicitat. Ikea, per exemple, després de ser acusat de vendre estores fetes per treballadors infantils a l'Índia, treballa amb la Unicef, l'organisme de les Nacions Unides per a la infància, a fi de transformar el món laboral en centenars de pobles hindús. Finança centres de formació per a joves. Però l'avanç és lent. No tots són Ikea. Pesen molt les reticències de les multinacionals, sobretot als Estats Units, que en molts casos pensen que ni el Govern ni ningú no té dret de dictar-los les normes del seu funcionament. Pensen que a la llarga el seu benefici major respon a marcar línies de separació entre el seu negoci i tot poder exterior que es vulgui immiscir en les seves decisions. En aquests casos, sembla que només una pressió molt més forta dels consumidors podria arribar a tenir un efecte positiu. Per altra part, molts dels activistes més radicals de les ONG pensen que fomentar una relació de dependència entre la seva organització i una empresa comercial els condemna a rebaixar les seves reivindicacions i els seus principis. Bombai ha presentat una oportunitat per debatre quin ha de ser el camí. I amb sort s'haurà estès més la idea que el treball conjunt entre empresaris i altermundialistes és el que més beneficis pot dur per a tots.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris