cielo claro
  • Màx: 24°
  • Mín: 23°
25°

La reforma del Port d'Alcúdia

¿Per què es projecta l'ampliació d'un aeroport? Resposta: perquè en el futur pugui servir de porta d'entrada i sortida per a un volum de passatgers superior a l'actual. El cas de Son Sant Joan és clar, i la memòria adjunta al projecte del Ministeri de Foment no se n'amaga: es vol construir un aeroport per a un futur trànsit anual de 38 milions de passatgers, el doble que tenim ara. Per tant, ¿per què es projecta l'ampliació d'un port? Si heu contestat que per propiciar un major trànsit de passatgers i mercaderies, l'heu tornada a encertar.

L'Ajuntament d'Alcúdia i l'Autoritat Portuària de Balears han arribat a un acord perquè el port comercial d'Alcúdia es vegi ampliat en 20.000 metres i tingui una estació marítima. Les contrapartides que ha obtengut el municipi d'Alcúdia són importants, i no hem de dubtar que el govern municipal les ha negociades pensant en l'interès dels veïns: s'ha aconseguit la cessió de l'àrea de la piscina de Gesa, la cessió d'una àrea que serà usada com a escola municipal de vela i la prolongació de l'actual passeig marítim fins a la futura estació marítima. Aquests elements, tot i la seva importància, no haurien d'amagar que allò substancial de la reforma, i allò que afectarà més Alcúdia i els seus habitants, serà la previsió d'increment d'activitat del port i l'augment de trànsit rodat que se'n derivi. L'Autoritat Portuària i l'Ajuntament d'Alcúdia haurien d'informar la població resident sobre quines perspectives d'augment de moviments portuaris hi ha al darrere de l'ampliació.

El projecte d'ampliació del Port d'Alcúdia no està deslligat del Pla de Carreteres que acaba de modificar el Consell (ni del Pla Territorial de Mallorca, però aquest pla, publicitat de manera solemne, és un simple efecte col·lateral del Pla de Carrreteres). Aquest Pla d'Autovies prolonga l'autovia Palma-Inca fins a Sa Pobla, condemnant a mort l'entorn rural de Campanent, i clava sobre el Pla de Mallorca la ferida absurda de l'autovia Inca-Manacor. La relació entre aquest scalextric i el port d'Alcúdia la va explicar el sr. Antoni Pascual, conseller d'autopistes del Consell de Mallorca: és un dibuix que permetrà que el Port d'Alcúdia sigui la porta d'entrada per a les mercaderies que van al centre i al Llevant de Mallorca. Dit més fàcil: circulació intensa de camions. La peça que falta és la prolongació de l'autopista entre Sa Pobla i Alcúdia, però ja s'encarregaran d'explicar-nos que el temps l'ha feta inevitable. L'àrea portuària d'Alcúdia serà transformada. Està clar que necessita modificacions: les condicions d'embarcament per als que volen desplaçar-se a Menorca per via marítima són deplorables. El Pla Territorial preveu, per a la mateixa àrea, la reconversió de l'antiga central tèrmica d'Aucanada en parc tecnològic: el reciclatge de l'antiga arquitectura industrial en arquitectura moderna pot ser una idea interessant, però cal evitar que en resulti un bunyol o que estigui més al servei dels negocis que de l'interès públic. A la mateixa àrea està prevista, a més a més, la dessaladora que el conseller de medi ambient també creu inevitable. Si a tot això hi afegim la multiplicació dels camions a tot el municipi, ens podem trobar que al final Alcúdia ha perdut molt més del que ha guanyat. Les primeres demandes, davant això, són tan òbvies com urgents: informació i debat ciutadà.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris