algo de nubes
  • Màx: 20°
  • Mín: 14°
18°

Aturem l'Autovia i el Segon Cinturó

Ahir expirà el brevíssim termini que ha imposat el Consell de Mallorca per presentar al·legacions al pla de carreteres que inclou l'autovia del Pla de Mallorca i el segon cinturó de Palma. Un Pla de Carreteres que implicarà la major agressió coneguda al camp mallorquí.

Un Pla de Carreteres que planifica una sèrie d'obres públiques que comportaran un consum de territori superior a les 2.000 hectàrees, l'expropiació de més de 4.000 propietats, la destrucció de més de 120 hectàrees de garriga, pinar i alzinar, l'arrasament de més de 290 edificacions residencials, agrícoles o ramaderes i l'eliminació de 70 km lineals de parets agrícoles, gran part d'elles parets seques.

La bellesa del Pla de Mallorca, de Sineu, Costitx, Petra, Maria, Ariany, els pinars que encara queden a Calvià, les petites propietats de l'entorn de Llucmajor, alguns camps de conreu de Sa Pobla i la personalitat de sa Indioteria, Son Sardina i Sa Garriga, quedaran arrassades davall l'asfalt. La solució als problemes de mobilitat, que és la planificació global, ja fa molt d'anys que la soterraren amb tones de quitrà.

Però deixem la lírica, que no ens salvarà els quatre pams de terra que resten a aquesta Mallorca del tercer mil·lenni, i anem per feina.

Si allò que volem és aturar de veritat l'Autovia i el Segon Cinturó, ens queda poc temps i molta feina.

Les mobilitzacions populars són importants, necessàries i, fins i tot imprescindibles. Ajuden a promoure el debat en el si de la societat, reforcen el sentiment de col·lectivitat i són una expressió tan democràtica com ficar una papereta electoral dins una urna (dins una urna és on voldríen posar alguns polítics la democràcia). Però, a més a més, de les mobilitzacions, hem de treballar en altres línies, complementàries amb aquestes. M'atrevesc a suggerir-ne algunes:

-S'ha d'identificar els interessos ocults que hi ha darrera d'aquestes operacions i fer-los públics. Si més no, tenim dret a saber les persones que es lucraran amb la penúltima gran destrucció de Mallorca.

-S'ha de reclamar als membres dels partits polítics que donen suport a l'Autovia i al Segon Cinturó, de les poblacions afectades, que promoguin el debat intern a les seves respectives formacions i que es manifestin, públicament, contra aquests projectes.

-S'han de defensar els nostres arguments a tots els fòrums, inclosos els més informals. Hem de guanyar el debat als mitjans de comunicació, però també als cafès, bars, botigues... Que és on els militants de la dreta, disfressats d'apolítics, escampen el seu discurs.

-S'ha d'implicar tota la societat civil en els actes de protesta. També els que sota la mateixa disfressa «apolítica», serveixen de difusors d'un discurs aparentment buit de contingut polític, i en molts casos explícitament «antipolític», que sempre acaba allà mateix: «les coses estan bé així com estan» i «la politica, pels polítics». Si qualcú s'esmussa en llegir aquestes propostes o creu que es pot parlar de l'Autovia i del Segon Cinturó «sense fer política», que reflexioni sobre aquestes dues frases. «Jo faig política vint-i-quatre hores al dia» (Catalina Cirer a una televisió local) i «El Segon Cinturó el farem perquè els partits polítics que hi estam d'acord, a les darreres eleccions, traguérem majoria absoluta a Son Sardina» (José María Rodríguez, en roda de premsa).

-Si, malgrat la mobilització, les demandes dels veïns d'aquestes poblacions no són escoltades, cal plantejar-se el càstig electoral. I si qualcú es sent molt identificat amb una determinada força política i no vol donar el seu vot a una altra, sempre queda l'abstenció activa. L'objectiu és fer arribar als aparells dels partits polítics el missatge que han d'escoltar la societat sempre, no només quan a ells els interessa.

-Cal continuar les mobilitzacions i les accions continuades, com la de penjar banderoles amb els lemes contra l'Autovia i el Segon Cinturó. Nosaltres i els nostres vehicles també podem lluir distintius de protesta. Per ventura seria l'hora de llançar un nou llaç, d'un color determinat, que significàs aquesta voluntat d'aturar la nova Autovia i el Segon Cinturó.

D'aturar la destrucció de Mallorca.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris