Ara que tothom parla de pau i de guerra, no fa gaire vaig llegir
(UH/DdB 15-02-03) que el Consell Escolar de les Illes Balears havia
aprovat una documentació en la qual es pronunciava a favor d'un
model educatiu basat en la cultura de la pau i a favor de les
iniciatives escolars contra la guerra i tota forma de violència.
També recomanava que els professionals de l'ensenyament incrementem
el nostre coneixement sobre els sistemes escolars dels països
d'origen i que incorporem «als curriculums escolars elements de la
cultura pròpia dels distints col·lectius escolaritzats». No sé si
el CEIB ha fet unes simples manifestacions o si té la intenció de
promoure un model educatiu que de debò es fonamenti en la cultura
de la pau. Sigui com sigui, vull animar el CEIB a estudiar en
profunditat què és i què s'entén per cultura de la pau a jutjar
fins on les lleis que regeixen la nostra societat en general i
l'ensenyament en particular, s'hi adeqüen; perquè si, començant per
la Constitució, les lleis que condicionen el model educatiu ja no
s'hi adeqüen... és impossible pensar en un model educatiu basat en
la cultura de la pau sense reformar aquests principis. Dic tot això
per diversos motius. En primer lloc perquè com va dir M. Luther
King, per obtenir un fi pacífic hem d'utilitzar mitjans pacífics.
En segon lloc, perquè no fa gaire (DdB 6-12-02) l'associació Drets
Humans de Mallorca va alertar que juntament amb col·lectius
d'immigrants, marginats, presoners,... els mallorquins com a
col·lectiu tenim els drets humans en perill. En tercer lloc, si el
CEIB proposàs que la regla de tres que aplica a les cultures dels
immigrants també s'aplicàs a nivell de l'Estat respecte de les
cultures diferents de la castellana, quina resposta obtindria amb
la Constitució a la mà? Finalment perquè qualsevol pot entendre que
l'article 3 de la Constitució, que determina els drets i deures
culturals i lingüístics i de gran transcendència a l'ensenyament,
és un article contrari a la cultura de la pau. Suposa admetre que
la cultura castellana és superior a les altres. Pretén fer mal als
pobles de l'Estat de cultura diferent de la castellana, i d'això
se'n diu violència. Viola el principi de la reciprocitat, el
principi de l'ètica universal segons el qual hem de tractar els
altres com ens agradaria ser tractats. Amb aquest article a la mà
els docents només podem garantir no una educació per la pau, sinó
una educació en i per a l'ordre establert, monarquia inclosa. El
tema de la cultura i la llengua vist des de la cultura de la pau
compta en l'actualitat amb la Declaració Universal de Drets
Lingüístics (vegin www.ciemen.org) i que la Conselleria d'Educació
trameté als centres d'ensenyament el curs passat. Si el CEIB és
sincerament partidari de la cultura de la Pau, li deman que tingui
valentia per fer totes les propostes políticament incorrectes que
calguin.Jacint Soberats Payeras. Professor de l'IES de sa
Pobla.
El Consell Escolar de les Illes Balears i la pau
COMENTARIS
De momento no hay comentarios.
Comenta
Normes d'ús
Avís legal» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat
» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers
» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.
Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).