nubes dispersas
  • Màx: 14°
  • Mín: 10°
11°

Aniré a l'infern, sr. bisbe, si som independentista?

Com a creient catòlic, la vostra eminència m'ha ofès ben molt en considerar, juntament amb els bisbes forasters, «moralment inacceptable» negar «unilateralment» la sobirania d'Espanya. I en afirmar que la doctrina social de l'Església no reconeix el dret a la secessió d'una nació quan no es tracta d'una colònia o com a resposta a una invasió «injusta». Ve a dir, per tant, Sr. bisbe, que va ser justa la invasió que vàrem patir amb la Guerra de Successió? I que varen ser justs els decrets de Nova Planta, que Castella ens va imposar? I que varen ser justes les conseqüències que es derivaren de la imposició dels decrets de Nova Planta, que varen ser l'esclafament del Regne de Mallorca, del Regne de València i del Comtat de Barcelona, l'aboliment de les nostres lleis, la prohibició de l'ús oficial de la llengua catalana, la imposició en el nostre territori de les lleis de Castella i de la llengua espanyola? Què més havia de passar perquè la vostra eminència consideri injusta aquella invasió? Més morts? Més humiliacions als vençuts? Destrucció de més estructures polítiques dels nostres regnes? Em vol dir quines estructures, Sr. bisbe, si no ens en deixaren cap? La vostra eminència tendria manyes de trobar cap pal·liatiu, cap atenuant, que impedesqui dir que allò va ser una pura annexió de la nostra nació a l'estat dels invasors? Jo no. Una altra cosa: em vol dir la vostra eminència quines diferències veu entre l'or que Espanya i Anglaterra espoliaven a les colònies d'Amèrica i els 1.800 milions d'euros que, per imposició fiscal, parteixen cada any de les Illes Balears per no tornar? Em vol dir quines diferències troba entre la imposició de la llengua anglesa als indis de l'Amèrica del Nord, o l'espanyola als indis de l'Amèrica del Sud, i la imposició de l'espanyol als catalanoparlants dels Pirineus en avall o del francès als catalanoparlants dels Pirineus en amunt?

Que jo redordi, Jesús de Natzaret, Jesucrist, sobre aquesta matèria, només va predicar que malavejàssim donar al Cèsar allò que és del Cèsar i donar a Déu allò que és de Déu. No som teòleg, però em pens que això vol dir que no mesclem la religió amb els estats. I, si de cas, si agafa les Benaurances, veurà com, si de cas, Jesucrist sempre es posava de la part dels febles, dels perseguits. Ara em digui, Sr. bisbe, quins són els agredits i quins són els agressors entre els qui aspiram, simplement, a continuar existint com a comunitat lingüística i nacional damunt la Terra i els qui volen que desapareguem engolits dins la seva comunitat.

Que hi ha hagut nacions que se són alliberades per l'ús de la violència? No ho dubt. També el catolicisme ha protagonitzat l'ús de la violència ben moltes de vegades al llarg de la història (pensem en la conquista y civilización d'Amèrica, en les Croades, en la Inquisició) i bé, vol dir això que el catolicisme sigui sinònim de violència? Idò això, exactament això, pensen, diuen i volen que pensem n'Aznar i els bisbes que anau a les seves.

Gosaria dir la vostra eminència que els portuguesos fan una immoralitat en celebrar cada 1r de desembre llur emancipació d'Espanya, la seva independència, l'any 1640? O igualment els madrilenys cada 2 de maig, data en què celebren que foteren punterada de peu a en Napoleó, que els havia esbucat la independència? La vostra eminència pot dir: "Bé, d'això, ja en fa molts d'anys! D'acord, però que no ens vulgui fer creure que les fronteres vénen de l'any tirurany ni que siguin posades del Bon Jesús. Es fixi en una cosa: dels actuals 40 estats que formen Europa, n'hi ha 18 que han aconseguit la independència en el segle XX.

Jordi Caldentey. Manacor.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris