nubes dispersas
  • Màx: 16°
  • Mín:
15°

Nike iD

Fa un temps que l'empresa Nike va llençar la campanya Nike iD: et permet de personalitzar les teves sabatilles amb la paraula o frase que desitgis, que és cosida sota l'anagrama de la multinacional, basant"se en «la llibertat d'escollir i la llibertat d'expressar qui ets». Jonah Peretti va fer la comanda número 016468000 i la paraula escollida va ser «sweatshop», que volia cosida sobre unes esportives model Zoom XC USA. L'encàrrec d'identificació personal fou cancel·lat «per un» dels següents motius, sense especificar: conté una marca registrada, conté el nom d'un/a esportista sobre el qual no es té dret legal d'ús, la identificació s'ha deixat en blanc o conté argat profà o inapropiat. Peretti va reiterar la petició perquè «sweatshop» no es correspon amb cap dels casos. Nike va tornar a cancel·lar la comanda perquè es tracta d'«argot inapropiat». Peretti féu saber a Nike que no és argot, sinó que la paraula figura en el diccionari Webster, datada l'any 1892 i amb el següent significat: «Botiga o fàbrica on es contracta treballadors per llargues hores a sous baixos i sota condicions insalubres». Resumint, una «botiga amb esclaus». L'empresa va tornar a negar"li la personalització, afegint"hi un nou motiu: «conté missatges que simplement no volem posar en els nostres productes». Finalment, Peretti va canviar la seva identificació, però va afegir"hi una petició: «Podrien enviar"me una foto en color de la nena vietnamita de deu anys que ha fabricat les meves sabatilles?». Immersos en la compulsiva febrada de consum nadalenc, no resulta debades recordar que moltes multinacionals exploten persones de totes les edats en el tercer món i que existeix també l'anomenat comerç just.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris