cielo claro
  • Màx: 17°
  • Mín: 16°
15°

L'interès públic dels vols

No ens enganyem. Les connexions aèries entre les Balears i la Península i, sobretot, entre les mateixes illes, sempre han estat problemàtiques. Sovint, l'Arxipèlag s'ha convertit en una ratera, i és molt difícil un servei fluid amb els aeroports peninsulars. També els vols dins les mateixes Balears han passat per tot tipus de problemes, fins al punt que és molt més senzill per a un usuari viatjar a Madrid que anar de Menorca a Eivissa, i on sempre estarà subjete a l'inevitable escala a Palma. És dins aquest context tan patètic que les aerolínies, forçades per la crisi, anuncien reducció de seients. Per la seva banda, el Govern balear posa bona cara i diu que no passa res i que els problemes se solucionaran sense que encara sigui més difícil agafar un avió. Però el problema de fons no és el que digui el director d'Iberia o el conseller de Transports. Aquí el drama és que Madrid s'ha negat que els vols insulars siguin declarats d'interès públic. Aquí l'intolerable és que els ciutadans de les Canàries tenguin tot tipus de privilegis on els Balears només pateixen desavantatges. Aquest és el veritable despropòsit. Tots els governs autonòmics, fossin del color que fossin, han fracassat estrepitosament quan han intentat assolir la consideració dels vols com a servei públic. I no ha estat possible perquè el Govern central considera que les Balears són prou riques per, a sobre, haver de posar més doblers. I davant aquesta situació només queda apel·lar al conjunt de la ciutadania perquè prengui consciència del problema i, a través dels seus òrgans representatius, faci força per acabar amb aquesta discriminació. Ara hi ha crisi al sector aeri pel conflicte internacional. Però aquesta conjuntura, tard o d'hora, s'acabarà. No obstant això, l'Arxipèlag continuarà marginat. Madrid sempre tindrà una excusa per dir que no. I, mentrestant, hi haurà contradiccions entre un Govern autonòmic que vol arreglar les coses i unes companyies aèries que, lògicament, cerquen els beneficis. Però aquesta no és la contradicció major, perquè el que no es pot consentir és patir per poder viatjar en avió quan tant la Constitució com el Tractat d'Amsterdam protegeixen el fet insular. «Qualcú» no té en compte els preceptes més importants de la legalitat vigent. I això també atempta l'Estat de Dret.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris