nubes dispersas
  • Màx: 15°
  • Mín: 10°
14°

Treball i fracàs escolar

De tots és sabut que les Illes Balears són un dels territoris on hi ha menys titulats universitaris i on hi ha més fracàs escolar a tots els nivells educatius, però molt especialment a l'Ensenyament Secundari Obligatori (ESO). S'han llançat diverses hipòtesis, amb distint grau de reflexió i anàlisi sobre les causes d'aquest problema. Una amb la quasi tothom hi està d'acord és que aquí hi ha moltes més facilitats per trobar feina que no en altres llocs, amb la qual cosa molts d'alumnes perceben que és una pèrdua de temps continuar els estudis quan es poden posar a guanyar doblers de seguida que compleixen els setze anys sense tenir cap tipus de qualificació. Quants de treballadors del ram de la construcció han passat per algun tipus de formació professional? Quin percentatge dels cambrers que treballen als nostres hotels són posseïdors del títol corresponent? La resposta en aquestes preguntes és òbvia: molts pocs.

Els mateixos pares veuen com molts d'ells sense cap tipus de qualificació gaudeixen d'uns ingressos superiors als de molts diplomats o llicenciats. Per quina raó idò, han d'estimular els seus fills i filles per a què seguesquin un camí diferent que, a més de ser més llarg, condueix a un futur incert?

Aquests pensaments són el pa nostre de cada dia en una societat cada vegada més materialista on el que importa són, primordialment els diners, i no els coneixements. Allò de tant saps tant vals ja ha passat a la història.

Aquesta situació fa que el nostre alumnat sigui del més desmotivat de l'estat, el que repercuteix en un grau de dificultat superior pel professionals de la docència que treballam aquí repecte als d'altres llocs, on els seus alumnes saben que l'accés al món de la cultura els oferirà les seves úniques oportunitats de progrés social.

Seria molt important, per tant, que, des de tota la societat en general, però molt particularment, des de les institucions públiques es fes arribar als estudiants illencs missatges per trastocar aquesta situació. Els al·lots i les al·lotes han de saber que els seus resultats acadèmics positius tendran recompensa. Per això m'ha agradat molt la proposta de Sebastià Serra que els bons estudiants de Ciutat tenguin prioritat per poder participar al programa de Cort per anar a esquiar. I m'ha sorprès desagradablement la proposta de la Conselleria de Treball de subvencionar les empreses que contractin joves provinents del fracàs escolar. En el primer cas ens trobaríem amb un estímul a l'estudi i l'obtenció de bones notes. En el segon, tot el contrari, ja que promou que els empresaris contractin persones que no han reeixit dins el sistema educatiu, pel motiu que sigui, però un dels quals ha estat la manca d'interès i esforç per part d'alguns dels fracassats. Idò en aquests se'ls ha de recompensar la seva vagància i manca de feina, mentre que s'ha de castigar els que han treballat de valent i han obtingut el títol corresponent, que veuran com, quan van a demanar feina, el company de classe que no en fotia ni brot és contractat mentre que ells resten a l'atur, perquè això és el que resulta més barat a l'empresa.

Se tractaria de posar més mitjans per reduir el fracàs escolar tant com sigui possible, i no d'ajudar que n'hi hagi més.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris