nubes dispersas
  • Màx: 15°
  • Mín:
15°

La reforma de les humanitats

La insistència del PP a voler millorar l'ensenyament de les humanitats palesa el desconeixement de la vertadera problemàtica del nostre sistema educatiu, que mai com els darrers anys no havia canviat tant i així ho corroboren, entre d'altres fets, la dificultat dels Departaments d'orientació per poder atendre com cal els alumnes amb necessitats d'atenció singulars, les cabrioles dels caps d'estudis i tutors per diluir la creixent conflictivitat del clima acadèmic dels centres a causa, sobretot, de la seva sobresaturació o la impotència dels Departaments didàctics per poder treballar amb un mínim de continuïtat davant els exagerats canvis en el professorat.

La Sra. Ministra pretén «... reforzar la presencia (de las Humanidades) en nuestra educación básica, i especialmente en la educación secundaria...» (Declaració de San Millán del juliol passat), gairebé hauria d'incrementar l'horari de totes les assignatures, perquè seria força difícil excloure'n una que no pogués contribuir a aconseguir aquest propòsit: les humanitats són quelcom més que el trivi i el quadrivi de l'edat mitjana i, així, la realitat de cada dia ens diu que el coneixement i el saber no es troben fragmentats o compartimentats a mode de disciplines acadèmiques i que els corrents metodològics de la ciència, la mateixa tècnica, la política, l'economia i els interessos de la societat en general, gairebé sempre són radis d'una mateixa roda que girant escriu la història. ¿Per què si totes les branques dels batxillerats han de contemplar una càrrega tan elevada de continguts que fins ara en deim humanístics "història, filosofia, literatura", no n'haurien de tenir, també, una altra de similar d'alguns que són tan humanístics i necessaris com els relacionats amb les ciències mediambientals, les ciències de la salut, l'economia o les noves tecnologies? Tanmateix i un cop més haurem de suportar canvis que no arreglaran gaire aquest fracàs escolar de més del 30% que patim a les Illes; la solució no és llevar una hora de música o de plàstica i posar-la de cultura clàssica sinó, per exemple, impedir que en un institut construït per a quatre-cents vuitanta alumnes en tengui prop de set-cents, o que hi hagi professors a centres privats que qualque dia fan sis hores de classe.

Miquel Palou, professor de física i química de l'institut Son Rul·lan. Palma

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris