algo de nubes
  • Màx: 15°
  • Mín:
15°

El client sempre té la raó

El reportatge sobre la reticència dels comerciants forasters a atendre en mallorquí, publicat a Diari de Balears el passat 19 de novembre, convida inevitablement a fer unes quantes reflexions. En primer lloc, sembla evident que si aquests senyors que han vingut a guanyar-se les sopes a Mallorca encara no volen aprendre la llengua d'aquesta terra vint-i-cinc anys després de la mort de Franco, això no ho arreglarem només amb campanyes publicitàries com la que ha posat en marxa la Direcció de Política Lingüística. Ens queixam que a Ciutat el català està en perill, i després resulta que ens limitam a fer propaganda, que està molt bé però que està demostrat i redemostrat que és totalment insuficient. Aquí, o establim lleis que defensin de veres el dret a ser atesos en la nostra llengua, com fan al Quebec, o podem esperar d'asseguts que l'any 2100 encara estarem igual. Em sembla que amb el reportatge de Diari de Balears, el sr. conseller de Cultura té material més que suficient per fer una seriosa autocrítica.

En segon lloc, davant l'actitud d'aquests personatges, que enlloc d'integrar-se i agrair l'acollida que els hem dispensat el que fan és menysprear-nos amb una xuleria intolerable, suggeresc una acció immediata mentre no disposem de l'esmentada llei: el boicot total als seus comerços.

Si aquests individus es planten a ca nostra amb maneres de colonitzador, s'ha acabat donar-los ni una pesseta més! O ens atenen en la nostra llengua, o ens en anam a la competència que ens dispensi un tracte més amable i professional. On s'és vist mai? Aquesta genteta, que veu tan normal obrir una botiga a Mallorca i no amollar ni una paraula en mallorquí, com s'ho prendrien si un mallorquí muntàs el seu negoci a Madrid i es negàs a xerrar l'espanyol? Està claríssim que no només no tendria cap client ni un, sinó que així com se les gasten per allà, segur que aviat hauria de partir cap a l'aeroport de Barajas amb els talons picant-li les anques. Normal! No diuen que el client sempre té la raó? Doncs a ca nostra el que hem de fer és exercir d'una vegada aquesta màxima sagrada.

Josep Palou. Palma

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris