algo de nubes
  • Màx: 16°
  • Mín: 11°
14°

Un magnífic oli damunt cartó

Marc Chagall, el pintor rus de cultura jueva, després d'una primera estada a París, el 1910 "durant la qual va entrar en contacte amb figures com Max Jacob, Apollinaire, Modigliani i Léger", va tornar a Vitebsk, la seva ciutat nadiua, i va continuar treballant de valent a l'Escola d'Art de la localitat, tot arribant a esser designat comissari local de Belles Arts amb l'esdeveniment de la revolució de 1917.

Ara i fins al 2 de setembre, podem veure a ciutat, al Centre de Cultura de Sa Nostra, una interessant mostra de l'obra realitzada durant aquest període de bull inicial, entre el 1914 i el 1918, fortament fonamentada i nodrida en i per les seves arrels jueves familiars. La veritat és que sempre és un decidit avantatge per a l'artista quan aquest pot dreçar la seva obra des d'unes arrels culturals tan fondes. Per molt que un cerqui innovar amb total llibertat, sempre cal partir de qualque cosa; el que és el mateix que dir que hom no parteix mai de zero. I la cultura jueva és sens dubte una base d'una riquesa esbalaïdora, siguin quins siguin els prejudicis que pugui suscitar.

Aquesta mostra, feta possible pel Museu Nacional de Sant Petersburg i alguns col·leccionistes privats, mereix certament la visita del ciutadà sensible a l'acció pacificadora de les arts plàstiques que "sempre en total silenci" poden ajudar"nos a descarregar poderosament les piles, com massa sovint cal.

Entre les obres que criden l'atenció del visitant hi ha un Autoretrat de 1914, un oli damunt tela de sac d'una vibració vitenca; un oli diminut, de sols 19'5 per 25 cm, sobre cartó i també de 1914, amb el títol de Sobre Vitebsk i la característica figura d'un vell jueu levitant o volant per damunt d'un carrer nevat "amb la típica gorra de visera, un sac a l'esquena i un gaiato a la mà", d'una gran força malgrat la seva petita mida; una Vista des de la finestra que és un panorama urbà, un oli de tonalitats més aviat fosques i amb un encant especial; i tota una sèrie de dibuixos a tinta, també dels anys 1914"1915, amb delicioses escenes ciutadanes dels carrers de Vitebsk, gairebé sempre omnipresent, amb la corresponent participació de la població jueva.

L'exposició comprèn també dos quadres de format gros, molt reproduïts en les obres dedicades a la pintura de Chagall. Es tracta de La passejada, de 1917"1918, d'una parella que festeja sense tenir gens en compte la llei de la gravetat, tal és el poder del seu enamorament i de la seva alegria dolçament esperitada o més aviat esbojarrada. I de L'aparició, on, en efecte, sembla que s'ha aparegut un àngel com a model d'un pintor "o més aviat d'una pintora?", solucionada la composició de la tela mitjançant quatre espais triangulars que convergeixen en el seu centre (o de dues línies diagonals que es creuen o s'encreuen), amb els blaus decantats del cantó de l'àngel a la dreta, les tonalitats negrenques del de l'artista a l'esquerra, mentre els cels pàl·lids predominen en el triangle superior i els grisos en l'inferior. Tanmateix, és ben possible que aquests dos olis s'hagin d'encabir més bé en aquella part de la seva obra on un cert angelisme es passa de rosca i esdevé una micona apegalós i un pèl matusser o descafeïnat. L'artista té l'obligació d'arriscar"se i, normalíssimament, no sempre l'encerta.

Però l'obra que a mi m'ha semblat més digna de ser destacada és El mirall, de 1915, un oli de 100 per 81 cm, on el brill del mirall està magníficament aconseguit sobre una base de cartó, que ja se sap que xucla o absorbeix l'oli molt més que la tela. El resultat m'ha semblat tan valuós que gosaré afirmar que és el millor oli realitzat damunt cartó que he vist mai.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris