nubes dispersas
  • Màx: 18°
  • Mín: 12°
16°

Accidents de trànsit

Les estadístiques diuen que Espanya és un dels estats de la Unió Europea amb l'índex de morts per accident de trànsit més alt. Aquesta és una de les notícies de les quals se'n varen fer ressò tots els diaris. Molt pocs, emperò, en feien una anàlisi acurada de les causes. Quines deuen ser?

No conec gaire la circulació per la Península, però pel que fa a les Illes Balears, m'atreviria a avançar"ne algunes que, estic gairebé segur, coincidirien amb els resultats de qualsevol estudi mínimament fiable.

Aquestes causes es podrien dividir en dues classes. La primera estaria relacionada amb les infraestructures i la segona amb els hàbits personals de conducció.

Quant al primer tipus, cal dir que les nostres carreteres han de suportar un excés de vehicles que hi circulen. Això és degut, primer de tot, a l'existència d'una xarxa de transport públic molt deficient i car, factors que retreuen molts de ciutadans i ciutadanes del seu ús i que, per contra, obliga tothom a haver d'adquirir cotxe particular, arribant a l'extrem que en tenim pràcticament un per a cada membre de la família major de devuit anys. Aquest problema s'agreuja l'estiu, quan es posen a rodar milers de cotxes de lloguer, menats per persones que no coneixen la nostra geografia i, per la qual cosa, es returen i consulten el mapa, frenen bruscament perquè estan a punt de botar"se el creuer que havien de prendre, etc.

Un altre dels problemes de la nostra xarxa viària és degut a la tendència que hi ha hagut els darrers anys a la concentració del trànsit en determinades vies polivalents, és a dir, que condueixen a molts d'indrets diferents, descuidant totalment les alternatives. Un exemple en seria l'autopista i després carretera Palma"Llucmajor, que també permet arribar, entre d'altres, a l'aeroport, es Coll d'en Rabassa, Can Pastilla, l'Arenal, Campos, Santanyí... Abans hi havia la carretera de s'Aranjassa, avui abandonada a la seva sort, per a la gent que es dirigia al Migjorn i la de l'Arenal per als que anaven a Can Pastilla, l'Arenal, Badia Blava... Aquest fet provoca la reunió de grans quantitats de vehicles sobre el mateix terreny, amb els conseqüents embussos i topades.

L'altre gran causant dels accidents són els hàbits de certs conductors, que creen perill constant, tan per a ells com per als que no en tenen cap culpa. S'ha acabat aquell tòpic d'illa de la calma. Ara tothom frisa. Molts pocs respecten la distància de seguretat i alguns fan avançaments temeraris de manera constant. No passa cap dia que agafi el cotxe que no se'm regiri el cor dues o tres vegades, quan qualcú em passa davant com una exhalació, amb el temps just de ficar"se entre el meu automòbil i el de davant, evitant per qüestió de segons pegar"se una castanya amb un altre que ve en sentit contrari. O haver de frenar per no xocar frontalment amb un vehicle que està avançant i que ve directament cap a mi.

Caldria, per una part, una forta inversió en transport públic i en arranjament de carreteres i, per l'altra, un control més exhaustiu dels conductors que mantenen actituds temeràries sobre la carretera.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris