cielo claro
  • Màx: 22°
  • Mín: 21°
20°

Les oposicions. Seleccionen realment els millors professionals?

Ara que s'acosten les oposicions per al cos de professorat i, potser per al Govern de les Illes Balers, m'atreveixo a fer unes reflexions sobre aquest sistema d'avaluació.

Quan es defineixen les característiques que han de complir els treballadors i professionals que es necessiten, normalment trobam el/s títol/s acadèmics, com ara el nivell de català i el grau obtingut dins del sistema educatiu (graduat escolar, diplomatura, llicenciatura, etc). Després de certificar aquests requisits, s'han d'aprovar les oposicions, que es basen en temaris inacabables.

És clar que són requisits importants, però només es basen a comprovar el nivell de coneixements cognitius. Hi ha altres característiques que qualifiquen els bons professionals que les oposicions no avaluen, i que tanmateix són indispensables per a una acceptable trajectòria laboral dins de la plaça per a la qual s'oposita. Entre d'altres, vull subratllar: la capacitat i voluntat de treballar en equip; la capacitat i voluntat de proposar, d'autogenerar-se feina i d'avaluar-la; la capacitat i voluntat d'aprendre i reciclar-se.

Hi ha altres factors que també ajuden a «detectar» els bons professionals: el grau de maduresa personal i les motivacions (a més a més de l'horari i les condicions laborals que l'administració pública ofereix).

Contestant, idò, a la pregutna que introdueix aquesta carta, podem afirmar que les oposicions, tal com estan enfocades, no asseguren la selecció dels millors treballadors. De fet, ens trobam amb les conseqüències, quan escoltes comentaris com aquest: «me suposen més feina i energia les persones amb les quals treball, que no els projectes en si».

Catalina Mas Llull. Santa Ponça

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris