algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 15°
15°

Consells insulars

La redacció de la llei de transferències als Consells Insulars ha donat peu a un enfrontament polític i a un cert debat de model de país. Efectivament, són molts els que pensen que darrere aquesta llei pot haver-hi la redefinició del nostre marc institucional nacional. Es tractaria, en resum, de decidir si les Balears existeixen, és a dir, si són una simple administració o tenen entitat política, jugant un paper de marc de referència per a la ciutadania. La discussió concreta és quines competències ha de retenir el Govern i quines han de rebre els Consells. Convé, doncs, fer un parell de reflexions. Una primera, és l'existència d'un enorme consens sobre la conveniència que els governs de cada illa rebin més competències; tothom està d'acord que els consells en rebin més, el problema és fins on; la qüestió és de determinació del límit, no del procés en si mateix. Una segona reflexió és que aquest debat no es pot aïllar d'un altre debat de dimensió estatal, és a dir, no es pot perdre de vista que hi ha una solapació amb la redefinició de l'estat de les autonomies. Les Illes Balears tenen poder i el poden repartir en la mesura que són una comunitat autònoma; la font del poder és la comunitat, ella n'és la propietària "perquè ens entenguem", és el subjecte amb personalitat jurídica. I això no és simple argument teòric sense conseqüències pràctiques; perquè veiem, a un món globalitzat la coordinació entre les administracions autonòmiques, i entre aquestes i el govern central i l'europeu, ha d'augmentar òbviament; de fet, les conferències sectorials que proliferen, on es reuneixen els responsables autonòmics i estatals d'una determinada matèria, és un instrument a potenciar. Doncs bé, si buidam completament el Govern: qui anirà a aquestes reunions? El responsable de Mallorca? O el de Menorca? Qui negociarà el finançament del nostre autogovern, els representants de les Balears o de cada una de les Illes? Hi cap, al model estatal, l'assistència del responsable de cada Consell? Cada autonomia enviarà el conseller d'Agricultura i nosaltres n'enviarem tres? Més encara, si un dels reptes és la modificació de l'actual senat per convertir-lo en una cambra de representació territorial a l'estil alemany, on els Governs dels lands tenen un paper cabdal en el seu funcionament i en la seva composició: com ens ho farem nosaltres? O de selecció, per fer referència a un tema d'actualitat, què n'hi ha d'haver, una de les Balears o quatre, una per illa. O existeix una invasió competencial de l'estat en competències exercides pels Consells, com es decidirà la interposició del conflicte davant el Tribunal Constitucional. No importa dir que el fet insular marca profundament la personalitat del poble en delimitar una frontera natural, i manco importa posar sobre la taula que tal cosa era encara molt més accentuada en èpoques pretèrites de difícil comunicació; tanmateix, el concepte nació no es fonamenta ni bàsicament ni exclusivament en l'element geogràfic. Cada illa ha de comptar amb un govern propi, fort i potent, amb més competències i més recursos, això és cert. Ara bé, el Govern Balear no pot quedar buit, no és una supraestructura inútil, és l'eina institucional amb perfil propi amb relació directa amb el Parlament, que és el dipositari de la representació democràtica de totes i cada una de les illes. Trobar el punt d'equilibri és la clau de la solució. Existeix, però, una tercera reflexió, les administracions estan per servir el ciutadà, no estan ni per fer més difícil els seus assumptes, ni per endollar (per ser lingüísticament estrictes) els adeptes al partit que governa; per tant, no s'ha de crear més burocràcia. Allò de l'administració única i del principi de subsidiarietat ens és ben necessari d'aplicar, perquè bé podria ser que el punt d'equilibri s'aconseguís a base de superposar nivells administratius, finestretes, amb la mateixa competència en la matèria, i això lògicament no seria un bon punt d'equilibri, ni una bona solució nacionalment parlant, tot i que ho pugui ser partidistament i a curt termini.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris