cielo claro
  • Màx: 21°
  • Mín: 15°
21°

Margarita Nájera a l'espai en coet

A la foto s'hi veu un llarg passadís d'hospital amb cinc camells en barnús i pantufles. Tots ells empenyen una sonda. Són els «Joe Camel», els camells que la marca de tabac «Camel» fa servir en les seves campanyes de publicitat. Però en aquesta foto se'ls presenta com a «Joe Chemo», de chemotherapy, és a dir, quimioteràpia. És una foto d'un antianunci que podem trobar a una pàgina web on es dediquen a corrompre la publicitat que ens arriba, volguem o no, a les nostres cases, és a dir, al nostre conscient i, encara que no volguem, al nostre subconscient (http://www.adbusters.org/). Si hi accediu, a la pàgina de benvinguda hi apareix una Coca Cola. Si vos hi posau damunt amb el ratolí, es transforma en la Bíblia. A un altre indret de la web una nina corr descalça i a damunt ella s'hi pot llegir «Corrs perquè vols arribar a tu mateix. Però no és fàcil. Sobretot quan has de fer 60 hores de feina a la setmana fent sabates a indonèsia i els teus amics desapareixen quan demanen un augment de sou. Així que pensa globalment abans de decidir. Mola molt posar-se unes Nike». Són antianuncis que conviden a pensar i posar en dubte la realitat paral·lela que genera el món de la publicitat. Un «matrix» ideal que moltes vegades no es correspon amb la crua realitat. L'objectiu bàsic del publicista és que el seu anunci sobresurti per damunt dels altres i fer-se amb un racó de la nostra memòria i dels nostres gustos. Per aconseguir-ho hi val tot. L'ètica dels sistemes de producció de l'empresa o multinacional que encarrega la campanya publicitària en quasi tots els casos queda en segon terme (qui paga mana). Aquesta carrera per aconseguir un trosset del nostre subconscient fa que els creatius de les empreses publicitàries aguditzin el giny fins a límits inversemblants. D'aquí a uns dies, per exemple, un coet rus exhibirà un immens anunci de 10 metres de Pizza Hut. A canvi de posar en òrbita les pizzes d'aquesta empresa de Texas, la indústria espacial russa cobrarà 500 milions de pessetes. Pot ser un negoci rodó perquè es calcula que els espectadors que veuran l'enlairament del Proton"K també seran 500 milions. Llavors la gent comentarà la jugada al sopar amb els amics o al treball i qualque columnista incaut en parlarà en algun article, fins i tot abans que hagin llançat el coet. Com que la nau fa 60 metres d'altura, encara hi quedarà espai per posar més anuncis. L'alcaldessa de Calvià, Margarita Nájera (PSOE), podria comprar un altre anunci de 10 metres al Proton"K per publicitar els seus famosos terrenys: «Compre fincas rústicas urbanizables Nájera». I encara quedarien 40 metres de nau disponibles per a publicitar altres coses. Per ventura estaria bé que el seu partit els compràs tots per posar-hi un immens cartell que contrarestàs la mala imatge que els dóna la gestió d'aquesta batlessa que ha permès que 755.012 metres quadrats de sòl rústic de gran bellesa es converteixin en urbanitzables. Fins i tot és possible que li paguin un bitllet a na Margarita i la posin en òrbita. Llavors, els ciutadans de Calvià tendran un motiu més per admirar amb orgull aquesta dona de ferro amb forma de destral que intenta tallar a trossets els pocs espais dignes d'admirar que queden al seu municipi. Llavors arribarà l'estiu i na Margarita demanarà coneixement en el consum d'aigua. D'hipòcrites el món n'és ple i, per ventura, en un futur no gaire llunyà, n'hi haurà alguna orbitant al voltant de la terra. Ara falta veure què hi pot fer el Consell Insular per aturar aquest nou cop de destral contra Mallorca. De moment, guanya l'astronauta.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris