nubes dispersas
  • Màx: 27°
  • Mín: 27°
27°

Usar Palma

Si les meves impressions són certes, Palma s'ha convertit en els dos o tres darrers anys en una ciutat incòmoda i cara. Incòmoda pel trànsit (800 cotxes per mil habitants), per les obres públiques que tallen carrers, per les obres privades que ocupen la via pública i ho empolsen tot. Cara perquè ja ens han dit els diaris el que ha pujat l'habitatge i els constructors ens diuen que això anirà a més perquè no hi ha solars, ha pujat el preu del ciment, la mà d'obra i les assegurances...

Tot això i la recentment anunciada puja dels imposts municipals són males notícies per un ciutadà que voldria que aquests propers tres o quatre anys passassin aviat, que les obres s'acabassin d'una vegada i tenir Palma enllestida per tornar-hi a viure com ho fèiem fa uns anys. Ridícula i infantil pretensió perquè Palma ja no tornarà a ser la que era. No sé el que serà, però du camí de ser de cada cop més incòmoda. No deu ser aquesta la primera vegada que la ciutat incomoda els seus habitadors; ja la feren cristiana i comercial els catalans dels segles XIII i XIV, senyorial els poderosos dels segles XVII i XVIII, moderna els urbanistes d'aquest primer terç de segle, i cada moment històric deixà els seus damnificats. Les ciutats, per ser espais molt ben delimitats, tendeixen a exhibir clarament les tensions però també les solucions que s'adopten. Ara, com explicaré, hi ha motius per a desconfiar de la planificació dels polítics i arquitectes-urbanistes que la gestionen, ara precisament que política i urbanisme són disciplines madures. L'Església del segle XIV, la noblesa del segle XVII i les classes mitjanes i populars del 1900 impulsaren una ciutat d'acord amb un projecte, una ciutat de temples i convents, de casals i fortificacions, de barriades i eixamples... Simplificant-ho així es perden els matisos, però, en síntesi, darrere cada Palma hi ha una idea de Palma.

Ara no veig, en els gestors urbans, cap idea, o millor dit, no veig cap allà on volen anar, com volen que sigui la ciutat d'aquí a quinze o vint anys. Per veure-ho m'he de fixar en la millora puntual, en l'actuació al racó, en l'obsessió per foradar el trespol, en fer caber cotxes i cotxes... Fins i tot em despisten quan parlen amb els placers i els taxistes. I tot per l'obstinada negació en no voler pensar allò urbà perquè això de la planificació encara els deu sonar a sovietisme.

Si la ciutat és massa gran per pensar-la tota de cop, que la pensin per barriades, que aquest és l'espai que hem de fer amable i agradable al ciutadà perquè és a una barriada on vivim, és a una barriada on treballam, és la barriada la que ens explica la història de la ciutat.

En comptes d'això sols pensen en virgueries com la targeta ciutadana o els monitors d'aturada d'autobús que ens ho dirant tot per anar per tot. Quan veig com entenen això de la modernitat, m'agradaria que vengués Jacques Tati, ho ves, en fes una pel·lícula i després, almenys poder riure a les totes, amb alegria. Els nostres polítics i urbanistes, darrere tanta façana i tant de cable, ens estan disfressant la idea que tenen d'aquesta ciutat que és la idea d'un constructor simplement perquè el batle de Palma és un constructor. Insisteixen a eixamplar la ciutat per la superfície i sota terra i insisteixen a seguir promocionant Palma com a ciutat turística. I tot això per què? Tanmateix Calvià i Marratxí creixen més que Palma i segurament li roben població, i fer venir els turistes l'únic que fa és col·lapsar totalment la ciutat. On és el rèdit d'aquesta gestió urbana? Que ho expliquin.

Té solució això? Com serà la ciutat del segle XXI? Si Palma vol seguir sent atractiva ha de tornar a ser agradable i amable i això exigeix una mesura del tot impopular: plantar cara al cotxe encara que això provoqui por perquè innovacions com aquesta "i això sí que és modernitat" són rebutjades per la gent que s'ha avesat a la Palma que tenim. Podem superar aquest temor recordant que en ser implantada l'ORA o en empedrar el carrer dels Oms els comerciants posaren el crit al cel, i ara ja els veis que bé els va tant una cosa com l'altra. Per tal que la ciutat torni a ser agradable necessita espais grans i lliures pel ciutadà i no fer de les avingudes un circuit de proves per a cotxes i motos. I, finalment, per ser moderna Palma hauria de ser un mercat turístic "gestionar el turisme i no voler-ne tenir més i més" dotat d'un pla de comunicacions, museus, rehabilitacions i mostres per tal que s'exhibeixi al visitant tal com ha estat pensada, construïda i transformada. Això és un projecte per al futur, per al futur multicultural, informatiu i comuniatiu que ens han profetitzat. Aleshores és qüestió de no pensar a eixamplar Palma, sinó pensar a usar Palma.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris