cielo claro
  • Màx: 27°
  • Mín: 27°
27°

La reforma de la Selectivitat

S'ha aprovat una reforma de la Selectivitat que hi introdueix canvis substancials. Entre ells cal destacar-ne dos. En primer lloc, la disminució del pes de la seva nota, que serà només del quaranta per cent, respecte de la mitjana dels dos cursos del batxillerat, que ara comptarà el seixanta per cent. En segon lloc, es donarà més importància a les notes obtingudes en les matèries afins als estudis que es pretén cursar. Aquestes dues mesures tenen, totes dues, avantatges i inconvenients que és interessant analitzar.

A primer cop d'ull sembla raonable que la feina feta durant dos anys compti més que no un simple conjunt d'exàmens realitzats durant dues jornades seguides. Tots sabem que és molt injust haver-se de jugar quelcom tan important com l'entrada a la Universitat en una sola prova. Pot passar que aquest dia no et trobis bé, que els nervis et juguin una mala passada o, simplement que duguis mala sort i et plantegin les preguntes que duies més mal preparades. Tots aquests factors, i alguns altres, poden influir en l'obtenció d'uns resultats més magres dels que en justícia correspondrien. Però també pot passar el contrari i aconseguir una nota superior a la que un es mereix, per una simple qüestió de sort. Per contra la mitjana dels dos anys de batxillerat s'ha aconseguit amb la feina del dia a dia i, per tant, toca reflectir d'una forma molt més exacta les capacitats de l'alumnat.

En el raonament anterior, però, hem obviat que un dels objectius de la selectivitat és contribuir a la igualació dels requisits que s'imposen a l'alumnat, és a dir, posar una prova que sigui la mateixa per tothom independentment del centre on hagin cursat els seus estudis secundaris. Com més pes tengui la nota de la selectivitat, més ens acostam a aquest objectiu. Com menys en tengui més ens hi allunyam, ja que dóna peu que alguns centres inflin les notes dels seus alumnes per donar-los més oportunitats d'aprovar, el que es faria, òbviament, en detriment dels que hagin assolit només la puntuació que es mereixien. El Govern Central ja ha dit que habilitarà mesures perquè això no sigui possible. Però a mi no se me n'ocorre cap que sigui factible. La pressió a la qual veuran sotmesos els professors que impartesquin batxillerat per posar millor nota als seus alumnes serà important.

També sembla raonable que se doni més importància a les notes de les àrees que l'alumne haurà de veure durant els seus estudis superiors, ja que és en aquestes on caldrà que tengui una millor preparació inicial per poder afrontar amb èxit la carrera. Però també aquí s'hi pot trobar un inconvenient. L'alumne, sabent que determinades notes comptaran més que les altres, dedicarà més esforços en aquestes i menys temps a les altres. D'aquesta manera crearem alumnes amb una preparació deficient amb algunes àrees que, malgrat no estiguin dins el currículum de la carrera que vulguin estudiar, sí que tenen una gran importància com a matèries instrumentals o de cultura general. Tendrem gent cada vegada més especialitzada a una edat molt primerenca, quan, tal vegada, no sigui el més adequat en aquests nivells. Cal plantejar-nos si volem un perfil de batxiller amb molts de coneixements de determinades assignatures i amb mancances importants de les altres.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris