nubes dispersas
  • Màx: 18°
  • Mín: 12°
15°

Mallorquins i calàpets

Voldria aprofitar aquesta secció del seu diari per expressar que em sent del tot identificat amb l'article del senyor Florit aparegut al seu diari el 30 de setembre passat, i en què es queixava del mal tracte rebut per part d'una jove caixera del supermercat SYP que li va contestar que «si no me habla espanyol no le entiendo para nada», quan aquell li va adreçar una pregunta en mallorquí.

Li puc ben assegurar senyor director, que si la cosa hagués acabat aquí, aquesta carta no haria vist mai la llum, acostumat com estic a rebre cada dos per tres «sabatades» o, en el millor dels casos, mal dissimulades indiferències quan faig ús del meu dret de parlar en català quan sol·licit un servei. Vet aquí però que, uns dies després, apareix la rèplica del senyor Güell en què diu que tota la culpa d'aquest desgraciat incident és del senyor Florit a qui acusa entre moltes altres coses de «posar en perill» el lloc de feina de la caixera, de posar traves a la integració a la nostra cultura, als qui no entenen la nostra llengua i finalment, d'una manera subtil però evident, insinua l'existència d'una certa xenofòbia en el seu comportament.

Com ell mateix diu a la seva rèplica, el senyor Güell és cap de relacions públiques del SYP i, per la seva posició, em sembla lògic que defensi la caixera i la seva empresa. No obstant això, crec que el senyor Güell hauria d'esforçar-se a fer un mínim d'autocrítica i admetre que si hem de cercar un culpable que ho sigui de bon de veres, aquest no és altre que la pròpia empresa per la qual treballa. Pel que fa a la caixera, crec que li anirien de primera unes classes intensives de cortesia comercial elemental, només sigui pel fet de no anar perdent clients. Quant a l'empresa, no basta la buida retòrica que és absolutament respectuosa amb la llengua... etc etc, tanmateix la realitat dels fets s'imposa. Miri, el simple fet de posar en contacte amb el públic una persona que ignora la nostra llengua ja és prou significatiu. Ben segur que les caixeres del SYP de Cala Rajada o Cala Millor es defensen ben bé en alemany, i les de Magaluf en anglès; en qualsevol cas, ni per un moment em puc imaginar que cap d'elles no contestàs amb tan poca educació com la que va contestar el senyor Florit.

Per altra banda, la imatge pública que llueix la seva empresa diu moltíssim del seu interès pel nostre idioma: publicitat televisiva en espanyol, propaganda gràfica en espanyol, megafonia en espanyol, llengua habitual amb els clients en espanyol... Francament, si els dirigents del SYP contractaren el senyor Güell "genuí representant de «lo nostro» i de les nostres arrels més profundes" per donar un «toc de mallorquinitat» a l'empresa, pentura s'ho haurien de tornar a mirar.

Abans d'acabar, voldria fer constar que des de fa temps som client ocasional del SYP i que he passat per situacions parescudes quan hi he anat a comprar; ja sé que no passa sempre ni amb totes les caixeres, però sí passa de tant en tant; també passa a la competència.

Jaume Valentí Aguiló. Palma

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris