cielo claro
  • Màx: 23°
  • Mín: 23°
23°

Alerta amb les privatitzacions!

Tots hem llegit aquests dies l'esgarrifosa notícia de l'accident ferroviari que va tenir lloc a Londres i en el qual hi va haver una gran quantitat de morts i ferits. Sembla que la causa va ser una errada humana, ja que un dels conductors es va botar un semàfor en vermell. Tanmateix, l'informe dels experts assenyala que la tragèdia no hauria tingut lloc si el tren hagués duit instal·lat un sistema de frenat automàtic.

Tot això ha duit a l'obertura d'un debat sobre la bondat de les privatitzacions portades a terme pel govern de Margaret Thatcher. Els crítics afirmen que, des que es varen privatitzar els serveis ferroviaris al Regne Unit, les empreses del ram no han invertit tot el que calia en seguretat i modernitat dels vehicles i les línies, el que seria una causa indirecta del sinistre.

El més lògic i natural és que una empresa privada tengui com a principal objectiu de la seva gestió la millora del compte de resultats. Per aquest motiu resulta força discutible que el sector públic es desfaci d'empreses que donen serveis públics. Això és vàlid, especialment, per a la sanitat i l'ensenyament, que suposen els dos serveis públics essencials. Però també ho és en altres àmbits no menys importants, com puguin ser els transports i les comunicacions.

Aquí, sense arribar al grau de tragèdia d'Anglaterra també començam a patir les consecuències d'aquest afany privatitzador. I més que el patirem una vegada s'hagi acabat el procés engegat per l'Executiu espanyol. Ara en veurem alguns exemples. El pas d'Endesa, a la qual pertany GESA, a mans privades ja ha comportat la decisió de tancar algunes de les seves seus, com és el cas de la de Campos, amb el consegüent empitjorament del servei d'avaries que suposarà per a tota la comarca.

La privatització de les petrolieres i la posterior llibertat de preus en el ram dels carburants ens ha duit a un encariment del preu de la benzina inimaginable fa uns anys, amb un problema afegit, a més, a les Illes Balears, ja que els subministradors fan recaure sobre els clients illencs el sobrecost del transport. Ara toca Ibèria. Els mallorquins, menorquins, eivissencs i formenterencs ja estam farts de queixar"nos de les dificultats de transport que ens crea aquesta companyia. Es tracta d'una empresa pública que no té, o no toca tenir, la pressió de la necessitat d'obtenir beneficis, sinó simplement de procurar pel bon servei als usuaris. Us imaginau quan sigui en mans privades? Haurem d'agafar el turbohèlix fins i tot per anar a Buenos Aires!

El PP ho té clar: privatitzar, privatitzar i privatitzar. Però sembla que no és l'únic. Unió Mallorquina, des del Consell Insular de Mallorca, també pretén traspassar al sector privat els serveis que fins ara donava als disminuïts psíquics.

Aquest liberalisme salvatge, imperant dins l'anomenat Pensament Únic, empeny per reduir les administracions públiques a la més mínima expressió, traspassant qualsevol servei que sigui susceptible de donar beneficis a mans privades. És una forma com una altra de carregar"se l'agònic estat del benestar.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris