«Madrid, 14 de septiembre de 1999 Estimado cliente: De acuerdo
con el compromiso de transparencia en la gestión de sus datos de
tráfico telefónico, le informamos que Telefónica va a tratar esta
información, exclusivamente para ofrecerle la mejor calidad de
atención y proponerle nuestros servicios. Si no desea que dicho
tratamiento automatizado se produzca, no tiene más que comunicarlo
a: TELEFÓNICA Ref: DATOS».
I la carta conclou amb un apartat de correus i les atentes
salutacions d'un tal Javier Aguilera, director general de
màrqueting. Aquesta espècie de poema hermètic va arribar fa uns
dies al local de l'Espai Mallorca, de la mateixa manera que
m'imagín que ha arribat a moltes altres empreses i despatxos, i
llocs que tenguin el dubtós privilegi de consumir en proporcions
altes els productes de la sinistra companyia Telefónica. De la seva
lectura se'n desprenen les següents conclusions immediates: a) El
senyor Javier Aguilera necessita urgentment que qualcú li regali
una gramàtica de l'espanyol, perquè el text resulta perfectament
inintel·ligible. b) Justament perquè resulta inintel·ligible,
l'escrit dóna peu als següents interrogants: de quin «compromiso de
transparencia» parla el senyor Aguilera? Des de quan Telefónica ha
manifestat cap inclinació envers la transparència? (Fins i tot quan
anunciava els «planes claros», l'única cosa que quedava entesa era
fins a quin funt era insuportable el protagonista de la campanya).
Quina cosa són els meus «datos de tráfico telefónico» a què es
refereix aquest «tratamiento automatizado» que el senyor Aguilera
afirma haver esmentat anteriorment? Com es pot parlar de
transparència dins un text tan manifestament críptic (per mal
redactat)? c) De tot plegat, només una conclusió queda clara: algun
propòsit obscur es deu ocultar al darrere d'aquesta carta, quan
finalment se m'ofereix l'opció de comunicar el meu desacord amb el
seu contingut, i de fer-ho mitjançant una incòmoda correspondència
(al peu de l'escrit només hi figura una apartat de correus, i no un
número de telèfon, ni una adreça electrònica, ni res), incomoditat
que òbviament resulta dissuasòria.
Deduesc, però no n'estic seguir, que el propòsit ocult té a veure amb la possibilitat de vendre les dades dels clients que posseeix Telefónica (els ciutadans de tot l'estat espanyol) a les empreses que vulguin pagar per elles: un atemptat a la intimitat de les persones tan greu com qualsevol altre. Sigui com sigui, i per si un cas, la incomoditat no impedirà que jo mateix, en acabar aquest article, em prengui la molèstia de redactar la meva carta negant al senyor Aguilera el meu permís per efectuar el «dicho tratamiento informàtico». Per si un cas, com dic, i perquè a Telefónica, com a segons qui, cal dir-li sempre que no. Faltaria més. Als abusos de poder i als exercicis de prepotència contra els idividus, sempre cal dir-los que no. Kafka se n'hauria fet un llepadits, de Telefónica. I dels «planes claros» per descomptat.