algo de nubes
  • Màx: 21°
  • Mín: 12°
12°

La reforma de la reforma

Qualsevol empresa privada sap el que li costen les reformes. Canviar el sistema de producció d'una fàbrica suposa haver de baratar la maquinària, haver de reorganitzar els torns laborals, impartir cursets per als treballadors... Per això, abans d'envestir-hi solen estudiar en profunditat els pros i els contres i, quan se'n veu la necessitat s'intenta planificar fins al mínim detall perquè no hi hagi fracassos, perquè aquests significarien pèrdues. A continuació s'experimenten les línies bàsiques de la reforma en una petita secció de l'empresa, per tal que surtin a llum els problemes que no s'havien previst i es puguin fer els ajustaments necessaris. Només després s'estenen els canvis a tota l'empresa, es procura que el període d'adaptació sigui el més breu possible i, després, miren d'estar una bona temporada sense tornar a modificar els esquemes.

En l'Administració Pública això és una altra història. Supòs que perquè si es tuden els doblers els administradors no n'hi perden dels seus. Tot just comença a rutllar el segon cicle de l'ESO i la ministra Esperanza Aguirre ja pretén reformar-la. Serà el que ja s'ha començat a dir la reforma de la reforma.

Sembla increïble que una llei com la LOGSE votada pràcticament per unanimitat al Congrés i al Senat, necessiti una reforma quan encara no s'ha acabat d'implantar a tot arreu.

Des del meu punt de vista, una reforma educativa necessita basar-se sobre dos grans objectius: possibilitar als nins i nines el desenvolupament de capacitats que els permetin gaudir d'una bona qualitat de vida dins el seu entorn i dotar-los d'uns valors humans consensuats al si de la societat. En primer lloc, cal analitzar quines seran les necessitats educatives dels futurs ciutadans per poder-se moure dins la societat, i en segon, quin perfil humà volem per als adults del demà. Dins aquest esquema, l'aprenentatge de les àrees curriculars no constitueix un objectiu per si mateix, sinó tan sols que contribueix als dos postulats bàsics anteriorment esmentats.

És per això que em sembla nefast que la ministra hagi donat més importància a les exigències corporatives d'uns senyors que consideraven que s'havia d'incrementar l'horari lectiu de la seva assignatura, que no a un plantejament global de l'educació com a formadora de coneixements i valors. És clar que un partit de dretes com el seu, desenganyau-vos, de centre no en té ni el pentinat, és normal que no vegi en bons ulls una llei com la LOGSE que, com a mínim dins el plànol de les intencions, persegueix llimar les diferències entre l'alumnat. La dreta mai ho ha volgut això. El que resultà estrany va ser que la votassin.

Aquesta reforma de la reforma és doncs, una simple operació per desvirtuar l'essencial de la LOGSE, especialment pel que fa a la igualtat de l'alumnat i a l'autonomia dels centres educatius, o sigui, a la professionalitat del professorat.

En el primer cas, crea tres opcions diferents a quart d'ESO, de les quals l'alumne n'ha de triar una. Una d'aquestes, pel seu perfil i malgrat no es digui explícitament, van destinades als que volen cursar Batxillerat, la tercera anomenada tècnica, als de Formació Professional. I això a pesar que l'esperit de la LOGSE és la no separació de l'alumnat per aquest motiu durant l'ensenyament obligatori.

Quant al segon cas, predisseny de la senyora ministra quasi fa desaparèixer la possibilitat que els centres ofereixin optatives d'elaboració pròpia, adaptades a les necessitats dels seus alumnes, ja que les substitueix per una llista elaborada pel propi Ministerio de Educación y Ciencia, de la qual hom no se'n pot sortir.

I no hem parlat d'aquelles àrees que s'han d'impartir en només una hora de classe a la setmana.
L'altre dia vaig sentir per la ràdio que s'esperava, una remodelació ministerial del gabinet del senyor Aznar. El locutor va dir que probablement canviarien dues ministres. Que bé!, vaig pensar, segur que cau n'Esperanza. Però no, sembla que seran unes altres. Llàstima. Es veu que gaudeix de tota la confiança del president.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris