nubes
  • Màx: 20°
  • Mín: 20°
20°

Tendran de tot

«És com anar a cercar novel·les i trobar només enciclopèdies» Aquesta ha estat "pam envant, pam enrere" la frase que ha dit en Joan per resumir les idees que li acabava d'explicar. Li estava parlant de les sensacions que experiment cada vegada que vaig a la secció d'informàtica de la majoria de llibreries. Doncs resulta que en aquesta secció usualment només s'hi poden trobar manuals d'ús de tota classe i nivell, des dels més tècnics i impenetrables, fins als més barroers. Entre aquests darrers, destaquen amb llum pròpia alguns dels que tracten de captar l'atenció dels incauts candidats a aprenent, tot posant a prova la seva autoestima, amb títols que inclouen la paraula «caparrot» o un sinònim, al costat d'altres com informàtica, internet o similar. És a dir, que els llibres «d'informàtica» són, en el millor dels casos, guies de bricolatge, ja que s'ocupen només de l'eina i dels secrets, més o manco envitricollats, dels programes destinats a treure'n utilitat. Per contra és molt difícil, pràcticament impossible, trobar en aquests indrets de les llibreries, textos que intentin esbrinar i donar a conèixer quin és l'impacte que té l'ús d'aquestes eines, en cada un dels aspectes de la vida quotidiana. És a dir, sembla que no hi ha llibres que ens ajudin a entendre les tecnologies informàtiques des del punt de vista de la seva infuència en com estan canviant les formes d'aprendre, de produir, les de relació, la manera de passar les estones de lleure i un llarg etcètera. O en tot cas, els pocs llibres que hi ha que s'acostin a aquests temes no són tenguts com a llibres «d'informàtica» i els podem trobar a les seccions de filosofia, sociologia, economia, escampats per aquí i per allà.

Per consegüent, i gràcies en bona part a aquesta tendència de considerar l'eina i no les seves implicacions, s'ha estès la creença que un «llibre d'informàtica» és un llibre de lectura difícil, farcit d'expressions inintel·ligibles i que només pot interessar quatre brusquers. Aquesta creença va acompanyada de la convicció addicional que tanmateix, per més que ens hi esforcem, no serem capaços d'entendre els continguts dels manuals informàtics, siguin del tipus que siguin. I com que no hi ha compradors per a l'altra casta de llibres "els que expliquen les claus" no se'n publiquen i, a l'inrevés. Malauradament, aquesta és una tendència que ve a ser tan antiga com la tecnologia mateixa, ja que l'estudi de la tecnologia s'ha entès sempre com l'estudi de les eines per elles mateixes i s'ha deixat de costat l'anàlisi dels altres aspectes relacionats, essencialment, amb aquells que posaven de manifest com havien influït les eines en l'estructura de la societat. Tot plegat pot semblar res, però cal tenir en compte que una de les definicions més assenyades que he trobat mai de tecnologia, la situa com el conjunt de mitjans que han estat el suport bàsic de la civilització, aquest experiment iniciat per la raça humana ara fa entre deu i dotze mil anys quan alguns grups vàrem decidir començar a viure junts en ciutats i que ha significat una transformació irreversible del globus. Des d'aquest punt de vista l'estudi de la tecnologia només per les eines és, pel cap baix, incomplert i esbiaxat, ja que no es pot separar l'eina dels canvis que ha suposat.

Els contava tot això, no tant com un plany genèric i abstracte, sinó com una mostra de la preocupació que m'ha generat tenir notícies dels tímids intents per part de la Conselleria d'iniciar un pla d'actualització informàtica en els centres d'ensenyament no universitari. Ara que amb aquest pla sembla que la tecnologia informàtica ha de poder arribar plenament a les escoles, sospit que s'està reproduint l'error que els esmentava més amunt: només semblen preocupats a posar ordinadors a les aules, però no està gens clar si està definit el seu paper en el model educatiu. És obvi que s'hauria de començar per això darrer però, qui se n'ocupa dels models educatius? Tanmateix, per ventura, no cal preocupar-se gaire ja que, pel que diuen, sembla que tenir, el que es diu tenir, tendran de tot. Qui gosa posar-ho en dubte?

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris